3 Ιουνίου 2013

Εκστρατεία Για Την Επιστροφή Της Νίκης Της Σαμοθράκης


Εκστρατεία Για Την Επιστροφή Της Νίκης Της Σαμοθράκης «Λαξεμένο με τέτοια τέχνη που δεν την ξεπερνάει κανένα από τα ωραία ελληνικά έργα που γνωρίζω, ούτε τα γλυπτά της Απτέρου Νίκης, ούτε οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου». Με αυτά τα λόγια περιγράφει το 1863, στην αναφορά του προς το υπουργείο Εξωτερικών της χώρας του, ο Γάλλος πρόξενος της Αδριανούπολης, Champoiseau, τη Νίκη της Σαμοθράκης. Το άγαλμα για το οποίο οι Έλληνες εργάτες όταν το έφεραν στην επιφάνεια, αναφώνησαν έκθαμβοι: «Κύριε, εύραμε μια γυναίκα!». Αμέσως ενημερώθηκε η γαλλική πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη και στο νησί κατέπλευσε γαλλικό πολεμικό πλοίο, για να μεταφέρει το άγαλμα στη Γαλλία. Κερδίζουν πολλά! Τι σημασία έχει αν απαγορεύεται η εξαγωγή αρχαιοτήτων ακόμα και από κατακτημένη χώρα… Οι Γάλλοι το ήθελαν και συνεχίζουν να το θέλουν ακόμα και σήμερα. Θεωρείται ένα από τα πέντε καλύτερα αγάλματα στον κόσμο. Εξάλλου, σύμφωνα με τον συγγραφέα και λαογράφο Γιώργο Λεκάκη, «κερδίζουν πολλά από το κλαπέν επί οθωμανοκρατίας άγαλμά μας. Όχι μόνο σε επίπεδο αίγλης του μουσείου, αλλά και εισπρακτικώς, αφού θησαυρίζουν τόσο από τα εισιτήρια, εδώ και χρόνια, όσο και από τις χιλιάδες πωλήσεις αντιγράφων του έργου». Αυτός είναι και ο πραγματικός λόγος που οι Γάλλοι συνεχίζουν να έχουν παράνομα το άγαλμα αυτό σε περίοπτη θέση στο Μουσείο του Λούβρου. Όσο για το αντίγραφο που βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σαμοθράκης, όπως εξηγεί μιλώντας στην Real ο Γ. Λεκάκης «δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα ταπεινό εκμαγείο από γύψο, φυσικών διαστάσεων, δωρεά των Γάλλων, που μπορεί ακόμα και να προσβάλει τη χώρα μας. Το τύλιξαν και μας το έστειλαν πεσκέσι. Πράξη που ελέγχεται και ως ειρωνική». Σήμερα, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 150 χρόνων από την εύρεση της Νίκης της Σαμοθράκης, οι κάτοικοι του νησιού, ο δήμος καθώς και άλλοι φορείς διεκδικούν την επιστροφή του αγάλματος στον χώρο που ανήκει. Βέβαια, δεν είναι πρώτη φορά που ξεκινάει μια σταυροφορία για την επιστροφή του αγάλματος. Τον Σεπτέμβριο του 2002 το Πνευματικό Κέντρο του νησιού ξεκίνησε σταυροφορία για την επιστροφή του. Διάσημοι ζωγράφοι συστρατεύθηκαν στην προσπάθεια για τον επαναπατρισμό του αγάλματος. Η Ένωση Συντακτών Μακεδονίας – Θράκης στη σχετική ανακοίνωσή της ανέφερε ότι το θέμα είναι ισάξιο με αυτό της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών του Παρθενώνα, αλλά και ότι «δεν ταιριάζει στο ευγενές έθνος των Γάλλων ο ρόλος του απατεώνα». Όμως, σύμφωνα με τον Γ. Λεκάκη «οι κάτοικοι και οι τοπικοί φορείς πολλάκις έχουν ζητήσει αυτό που τους ανήκει, αλλά δεν βρήκαν χέρι βοηθείας ούτε από την ελληνική πολιτεία ούτε από άλλους φορείς πολιτισμού». thrakitoday.com

Πηγή:http://www.MadatoForos.com 

3 σχόλια:

  1. Δεν θα καταθέσω την άποψή μου, αλλά απλώς καταθέτω έναν προβληματισμό που ακούγεται χρόνια τώρα. Ότι, αν αυτοί οι πολιτιστικοί μας θησαυροί βρίσκονταν στην Ελλάδα, δεν θα υπήρχε αυτή η μεγάλη προβολή που υπήρξε στα μεγάλα ξένα μουσεία που έκαναν γνωστή και την Ελλάδα και αυτά τα ίδια τα μεγάλα έργα!
    Ποια είναι η γνώμη σας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος19:54

    Το Μουσείο της Ακρόπολης αποδεικνύει περίτρανα σε όλους, ότι οι Έλληνες και μπορούν και τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα να προβάλλουν τον δικό τους πολιτισμό.
    Οι Βρετανοί για παράδειγμα διοργανώνοντας τις περιβόητες δεξιώσεις στο Βρετανικό Μουσείο και στο χώρο όπου εκτίθονται τα Μάρμαρα του Παρθενώνα τα προέβαλλαν με τον σωστότερο τρόπο? Επειδή δυστυχώς στολίζουν ξένα μουσεία έγιναν γνωστά ή μήπως από μόνα τους όλα αυτά τα πολύτιμα έργα τέχνης με την δική τους αίγλη έβγαλαν αυτά τα μουσεία από την αφάνειά τους?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος10:00

    Ναι πολύ καλά ξέρουν! Οι βρετανοί σε πείραξαν όταν η Καραγιάννη έκανε τις επιδείξεις μόδας στο Μουσείο Σαμοθρακης και μέχρι σήμερα χρησιμοποιεί τον αρχαιολογικό χώρο για προβολή δική της δεν μας ενόχλησε!!!!!!!!!Τι τη θέλουμε τη Νίκη για φόντο στις μεταξωτές δημιουργίες? δεν κοιταμε τα χαλια μας λέω εγώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή