10 Μαρτίου 2015

Προσδοκίες για έσοδα από τριγωνικές συναλλαγές - "λοταρία αποδείξεων" και περαίωση - Κανονικά την Παρασκευή η δόση στο ΔΝΤ

Προσδοκίες για έσοδα από τριγωνικές συναλλαγές - "λοταρία αποδείξεων" και περαίωση

Μεγάλα ποσά φορολογητέας ύλης, της τάξης ενδεχομένως και των 2 δισ. ευρώ, ευελπιστεί να εντοπίσει, ώστε να εισπράξει μέρος αυτής, το υπουργείο Οικονομικών με την κατάθεση της τροπολογίας για τις λεγόμενες «τριγωνικές συναλλαγές». Αυτή περιλαμβάνεται στις τρεις νέες μεταρρυθμίσεις που θα κατατεθούν αύριο στα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών, μαζί με την υποβολή δηλώσεων εισοδήματος παρελθόντων ετών (πιθανότατα της πενταετίας της κρίσης 2009 - 2014) χωρίς πρόστιμο και τις λαχειοφόρους κληρώσεις των αποδείξεων λιανικής ως κίνητρο ενίσχυσης της φορολογικής συνείδησης.

Ειδικά οι τριγωνικές συναλλαγές αποτελούν "ανοικτή πληγή" για τα δημόσια έσοδα, καθώς συνιστούν μία "δημοφιλή" τα τελευταία χρόνια μορφή συγκαλυμμένης "υψηλής" φοροδιαφυγής από διεθνή κυκλώματα οικονομικής απάτης. Η τριγωνική συναλλαγή ή "τριγωνική τιμολόγηση", όπως επίσης είναι γνωστή αυτού του είδους η συναλλαγή, ονομάζεται έτσι διότι εμπλέκονται τρία μέρη.

Μια συνηθισμένη τέτοια "τριγωνική σχέση" περιλαμβάνει:
1. Τον (Α) προμηθευτή (πρώτων υλών, εμπορευμάτων κ.λπ.)
2. Τον (Β) πραγματικό τελικό παραλήπτη.
3. Τον (Γ) εικονικό παραλήπτη διαμεσολαβητή.
Στο σχήμα αυτό, ο προμηθευτής (Α) θα πωλούσε κανονικά το εμπόρευμά του σε μια συγκεκριμένη τιμή στον πραγματικό τελικό παραλήπτη (Β), ο οποίος με τη σειρά του θα εφορολογείτο με βάση τη διαφορά αξίας πώλησης του εμπορεύματος (π.χ. σε χονδρέμπορους, λιανικό εμπόριο, κ.ο.κ.) μείον την αξία που είχε καταβάλει στον προμηθευτή (Α).
Στην τριγωνική συναλλαγή όμως, ο προμηθευτής (Α) δεν πουλά το εμπόρευμά του στον πραγματικό τελικό παραλήπτη (Β), αλλά σε έναν ενδιάμεσο, δηλαδή έναν εικονικό παραλήπτη διαμεσολαβητή (Γ) που έχει συστήσει ο πραγματικός τελικός παραλήπτης (Β). Ο ενδιάμεσος (Γ), που μπορεί να είναι θυγατρική του πραγματικού τελικού παραλήπτη (Β), μεταπωλεί σε κατά πολύ μεγαλύτερη αξία το εμπόρευμα ώστε ο πραγματικός τελικός παραλήπτης (Β) να εμφανίσει ένα πλασματικά μεγάλο κόστος κτήσης, από το οποίο, αν αφαιρέσει την αξία πώλησης προς τον χονδρέμπορο, λιανική κ.ο.κ., προκύπτει ένα πολύ μικρό κέρδος επί του οποίου θα φορολογηθεί. Ουσιαστικά μεταφέρει την υψηλή κερδοφορία (αξίας πώλησης μείον αξία αγοράς) στον εικονικό παραλήπτη διαμεσολαβητή (Γ), ο οποίος όμως, είτε ως off shore είτε ως επίσημη θυγατρική σε οποιονδήποτε φορολογικό παράδεισο (με χαμηλό ή ακόμη και με μηδενικό φορολογικό συντελεστή), ουσιαστικά αποφεύγει την καταβολή φόρου.

Με αυτόν τον τρόπο η συνολική φοροδοτική υποχρέωση για τις εταιρείες (Β) και (Γ) είναι από συγκριτικά αμελητέα έως σχεδόν μηδενική, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο να αδυνατεί να εισπράξει τους φόρους, αφού όλες οι παραπάνω συναλλαγές διενεργούνται νομότυπα.
Με βάση την απολογιστική έκθεση της διετίας 2012-2014 που είχε δημοσιοποιήσει τον περασμένο Δεκέμβριο ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Γιώργος Σούρλας, έλεγχος των off shore θα αποδώσει φόρους πάνω από 2 δισ. ευρώ. Είχε μάλιστα προτείνει να θεωρείται νόμιμο το τιμολόγιο που εκδίδεται από την προμηθεύτρια εταιρεία απευθείας στον συναλλασσόμενο και όχι μέσω off shore.

Άλλο σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση προκειμένου να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα είναι μια νέα λαχειοφόρος κλήρωση ("λοταρία"), όπου λαχνοί δεν θα είναι λαχεία, αλλά οι αποδείξεις λιανικής πώλησης που θα συλλέγουν οι καταναλωτές. Η "λοταρία" έχει στόχο να επιβραβεύσει τους φορολογικά ευσυνείδητους.

Η τρίτη -επίσης φορολογικού χαρακτήρα- παρέμβαση που επιχειρείται είναι η υποβολή δηλώσεων εισοδήματος παρελθόντων ετών, η οποία θα είναι δυνατή χωρίς κανένα πρόστιμο, μόνο με τη συμπλήρωση και υποβολή συμπληρωματικής φορολογικής δήλωσης, πρακτική η οποία εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη περίπου ανά πενταετία.

Προς το παρόν έχουν κατατεθεί προτάσεις να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους φορολογούμενους να υποβάλλουν συμπληρωματικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος χωρίς πρόστιμα. Ενδεχομένως δε και με ευνοϊκό συντελεστή από 15% έως 30% σύμφωνα με μία πρόταση, με απαλοιφή προστίμων χωρίς ευνοϊκό φορολογικό συντελεστή σύμφωνα με άλλη.
Οι τρεις νέες αυτές παρεμβάσεις και οι επτά μεταρρυθμίσεις που παρουσιάστηκαν στους δανειστές αναμένεται να ενταχθούν μαζί με άλλες στο Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης που θα παρουσιάσει η κυβέρνηση έως τον επόμενο μήνα.

Κανονικά την Παρασκευή η δόση των 350 εκατ. ευρώ στο ΔΝΤ

Κανονικά θα καταβάλει η Ελλάδα τη δόση, ύψους 350 εκατ. ευρώ, στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η οποία θα πρέπει να λάβει χώρα την ερχόμενη Παρασκευή. "Η Ελλάδα είναι σε θέση να αποπληρώσει τη δεύτερη δόση, ύψους 350 εκατ. ευρώ, στο ΔΝΤ" δήλωσε, μιλώντας χθες στο Reuters, ανώτατη κυβερνητική πηγή.Υπενθυμίζεται εδώ πως η Ελλάδα πρέπει να αποπληρώσει περίπου 1,5 δισ. ευρώ στο ΔΝΤ εντός του Μαρτίου. Την Παρασκευή 6/3 η Αθήνα κατέβαλε την πρώτη δόση, 310 εκατ. ευρώ στο ΔΝΤ, ενώ στις 13/3 πρέπει να καταβληθεί η δεύτερη δόση, ύψους 350 εκατ. ευρώ.

ΘΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου