19 Απριλίου 2015

Αυτή είναι η νέα απόφαση για τα Beach bars

Δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες η πολυαναμενόμενη από πολλούς Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α.) της Αναπληρωτού Υπουργού κας Βαλαβάνη και του Υπουργού Εσωτερικών κου Βούτση για την παραχώρηση, με αντάλλαγμα, της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Ά βαθμού.
Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να δοθεί λύση στο θέμα που είχε δημιουργηθεί με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία ουσιαστικά δεν μπορούσε να γίνει καμία απευθείας παραχώρηση παραλιών στους ΟΤΑ.
Κάτι, που είχε οδηγήσει σε απόγνωση πολλούς δήμους οι οποίοι κατέγραφαν σημαντικές απώλειες στα έσοδα τους καθώς αδυνατούσαν να προχωρήσουν σε ενοικίαση των παραλιών. Η εν λόγω Κ.Υ.Α., η οποία είναι προσαρμοσμένη, στο μέτρο του δυνατού, στην πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (646/2015 – Ε΄ Τμήμα) και ενόψει της νέας, με αυξημένη σύνθεση, συνεδρίασης του ιδίου Δικαστηρίου τον προσεχή Ιούνιο, για το ίδιο ζήτημα, περιέχει σημαντικές αλλαγές.
Περιορισμοί και λύση στο χάος με τις ανεξέλεγκτη κατάληψη των ακτών
Στο περιεχόμενό της επιχειρεί να «χτυπήσει», σε θεσμικό επίπεδο, το χάος και την ανομία στους αιγιαλούς και στις παραλίες της χώρας, θέτοντας, για πρώτη φορά, ξεκάθαρους κανόνες για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Ειδικότερα:
1. Η διάρκεια ισχύος της απόφασης είναι διετής και όχι μονοετής, διευκολύνοντας κατ’αυτόν τον τρόπο τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις να εκδηλώσουν ενδιαφερον.
2. Ενισχύει την προστασία των αιγιαλών και παραλιών της χώρας, αλλά και επιχειρεί να θέσει τερμα στον αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος νομίμων επιχειρήσεων υγειονομικού χαρακτήρα, οι οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα στους αιγιαλούς και στις παραλίες της χώρας, θέτοντας αυστηρότερους και πιο ξεκάθαρους όρους για την παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλών και παραλιών. Σε κάθε περίπτωση, δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην πτυχή της τήρησης των περιβαλλοντικών διατάξεων και της κοινοχρησίας των συγκεκριμένων δημόσιων εκτάσεων, διευκολύνοντας την ανάκληση της όποιας παραχώρησης, όταν παραβιάζεται η περιβαλλοντική νομοθεσία, αλλά και οι ίδιες οι διατάξεις της ΚΥΑ.
3. Ρητώς απαγορεύεται η χρήση των κλασσικών τραπεζοκαθισμάτων στους αιγιαλούς και στις παραλίες της χώρας και επιτρέπεται μόνο η χρήση μικρού τραπεζιού αποκλειστικώς κάτω από την εκταση ομπρελας (βλ. άρθρο 2), των οποίων οι διαστάσεις και τα τεχνικά χαρακτηριστικά καθοριζονται στο παράρτημα, που συνοδεύει την ΚΥΑ.
4. Μειώνεται η εκταση εγκατάστασης των καντινών από 30 σε 15 μέτρα, αποκλείοντας κάθε δυνατότητα πρόσθετης κατασκευής, οπως σκιαδίων, τραπεζοκαθισμάτων, κλπ.
5. Όλες οι παραχωρήσεις και ιδίως οι μισθώσεις υπόκεινται στον αυστηρό έλεγχο των αρμόδιων υπηρεσιών του κράτους (Περιφερειακών Διευθύνσεων και Αυτοτελών Γραφείων της Δημόσιας Περιουσίας).
6. Αυξάνεται το ποσοστό του ανταλλάγματος υπέρ του κράτους από 20% σε 30% (βλ. άρθρο 6 της ΚΥΑ). Το δε υπόλοιπο 70% του μισθωτικού ανταλλάγματος παραμένει στους Δήμους.
7. Θεσπίζονται τα κατώτατα προβλεπόμενα όρια σε σχέση με τα ντεσιμπέλ στην αναπαραγωγή ήχου (50), προκειμένου να τερματισθεί η σοβαρότατη ηχορύπανση, που παρατηρείται στους αιγιαλούς και στις παραλίες της χώρας μας κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών (βλ. παράρτημα της ΚΥΑ)

Συμμόρφωση προς την απόφαση του ΣτΕ
Πάντως, όσον αφορά στην ουσία της απόφασης Βαλαβάνη - Βούτση, επιχειρείται η συμμόρφωση με όσα ορίζει το ΣτΕ, καθώς οι δύο υπουργοί βελτιώνουν τα επίμαχα άρθρα 8 και 10, ώστε να μην μπορεί να γίνεται συλλήβδην η παραχώρηση του συνόλου των αιγιαλών και παραλιών της χώρας στους Δήμους, με μια υπουργική απόφαση.
Η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) στο προοίμιό της αναφέρεται στην απόφαση 646/2015 του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία εκδόθηκε έπειτα από αίτηση του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας (ΔΣΑ) για την ακύρωση της προηγούμενης συναφούς ΚΥΑ που αφορούσε στη συλλήβδην εκ των προτέρων έγκριση παραχώρησης του δικαιώματος της απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας από τους ΟΤΑ σε τρίτους χωρίς κανέναν έλεγχο.
Στο επίμαχο άρθρο 8, το οποίο το ΣτΕ έκρινε ότι ήταν εκτός εξουσιοδοτήσεως του άρθρου 15 παρ. 3 του ν. 2971/2001, απαλείφεται η πρόταση για την εκ των προτέρων έγκριση οποιασδήποτε περαιτέρω μεταβίβασης του δικαιώματος απλής χρήσης από τους Δήμους σε τρίτους.
Σύμφωνα με το ΣτΕ, η έγκριση για περαιτέρω μεταβίβαση σε τρίτους του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας από τους Δήμους χορηγείται κατά περίπτωση, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του νομοθέτη για την προστασία του παράκτιου περιβάλλοντος, το οποίο κινδυνεύει από την υπερεκμετάλλευση και για να διαφυλαχθεί η κοινοχρησία των συγκεκριμένων περιοχών, «δεδομένου άλλωστε ότι δε νοείται συλλήβδην εκ των προτέρων έγκριση εκ μέρους των αρμοδίων υπουργών μεταβιβάσεων που θα χωρήσουν μελλοντικά».
Και αυτό διότι, όπως αναφέρει στην απόφασή του το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, «αφενός έτσι απεμπολούν την αρμοδιότητα ασκήσεως εποπτείας επί των πράξεων των ΟΤΑ, ενώ θέτουν σε διακινδύνευση τα παράκτια οικοσυστήματα».
Ωστόσο, λόγω της σπουδαιότητας των συγκεκριμένων ζητημάτων, η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στην επταμελή σύνθεση του Ε’ Τμήματος.
Επιμέλεια: Γιώργος Πανταζίδης
ΓΝΩΜΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου