26 Δεκεμβρίου 2015

Πλαφόν 0,3% στις προμήθειες, ο στόχος για αγορές με κάρτες - "Αντίστροφη λογική" στην καταβολή του ΦΠΑ από το α' τρίμηνο 2016 -

Πλαφόν 0,3% στις προμήθειες, ο στόχος για αγορές με κάρτες

Ρεπορτάζ: ΘΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
 
Ανώτατο όριο τραπεζικής προμήθειας 0,2% για τις χρεωστικές κάρτες και 0,3% για τις πιστωτικές, θα επιδιώξει το υπουργείο Οικονομικών, εκμεταλλευόμενο προς τούτο κανονισμό της Ε.Ε. για τις διατραπεζικές προμήθειες, με στόχο να επεκταθεί και να καθιερωθεί από τον ερχόμενο μήνα η χρήση του πλαστικού χρήματος στη χώρα μας. Μάλιστα, όπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες, η προώθηση του θεσμού της κάρτας και του e-banking δεν αποτελεί παρά μόνο την αρχή στον γενικότερο σχεδιασμό που έχει θέσει σε εξέλιξη το υπουργείο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής μέσω παράνομης διακράτησης του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, καθώς ακολουθεί σε αμέσως επόμενη φάση το νέο ψηφιακό σύστημα είσπραξης του ΦΠΑ.
Το νέο σύστημα θα κινείται σε λογική αντίστροφη εκείνης που ισχύει σήμερα. Αντί δηλαδή να "κυνηγά" η εφορία τον ΦΠΑ και να παίζει το κράτος το "κλέφτες και αστυνόμοι" με τις επιχειρήσεις, θα παρακολουθεί επί ημερήσιας βάσεως τον τζίρο τους, ώστε να εισπράττει το 10% και στο τέλος του μήνα να διενεργείται η εκκαθάριση είτε -κατά περίπτωση- για το επιπλέον ποσό που θα οφείλει ο επιχειρηματίας ως ΦΠΑ είτε για την τυχόν προκύπτουσα επιστροφή ΦΠΑ.

Με τον τρόπο αυτό και σε συνδυασμό με το "bonus" του αφορολογήτου που θα "χτίζεται" με αποδείξεις, το υπουργείο Οικονομικών επιδιώκει να παρακινήσει τους φορολογούμενους στην κατανάλωση με χρήση άυλου χρήματος και στη συρρίκνωση των συναλλαγών υπό μορφήν φυσικού χρήματος. Καταναλωτικές δαπάνες, πληρωμές λογαριασμών κοινής ωφέλειας και κυρίως αμοιβές για ελεύθερους επαγγελματίες, που πολύ συχνά πραγματοποιούνται σήμερα με «μαύρα», θα μπορούν να περνούν μέσα από χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες και ανάλογα με το ύψος τους να καθορίζεται και το αφορολόγητο. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι μπορεί να περιοριστεί η φοροδιαφυγή και να εισπράττεται ο ΦΠΑ ευκολότερα. Αλλωστε, η άμεση προσαρμογή των Ελλήνων στα capital controls, με τις περισσότερες αγορές να διενεργούνται με κάρτες, αποτελεί την "πυξίδα για το υπουργείο Οικονομικών.

Υποπολλαπλάσιες οι προμήθειες

Σημαντικό ρόλο στην επέκταση της χρήσης του πλαστικού χρήματος αναμένεται να διαδραματίσει η δραστική μείωση των προμηθειών για τη χρήση καρτών. Το υπουργείο Οικονομικών θα επιδιώξει να εκμεταλλευθεί το άρθρο 3 του κανονισμού 2015/751 της Ε.Ε. σχετικά με τις διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με κάρτες. Με αυτό καθίσταται σαφές ότι οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών δεν πρέπει να προσφέρουν ή να απαιτούν διατραπεζική προμήθεια ανά συναλλαγή που να υπερβαίνει το 0,2 % της αξίας της συναλλαγής για οποιαδήποτε συναλλαγή με χρεωστική κάρτα. Για εγχώριες συναλλαγές με χρεωστική κάρτα το υπουργείο Οικονομικών θα μπορεί είτε:
* Πρώτον, να ορίζει ανώτατο όριο διατραπεζικής προμήθειας ανά ποσοστό συναλλαγών καθώς και να επιβάλλει σταθερό ανώτατο όριο για το ποσό της προμήθειας που προκύπτει από το εφαρμοζόμενο επιτόκιο.
* Δεύτερον, να επιτρέπει στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών να ορίζουν ανώτατη διατραπεζική προμήθεια 0,05 ευρώ (5 λεπτά του ευρώ) ανά συναλλαγή. Αυτή η ανά συναλλαγή διατραπεζική προμήθεια μπορεί επίσης να συνδυαστεί με μέγιστα επιτόκια της τάξης του 0,2 %, υπό την προϋπόθεση πάντοτε ότι οι διατραπεζικές προμήθειες του συστήματος καρτών πληρωμής δεν υπερβαίνουν συνολικά το 0,2 % της συνολικής ετήσιας αξίας των εγχώριων συναλλαγών με χρεωστική κάρτα εντός εκάστου συστήματος καρτών πληρωμής.
Σημειώνεται, αναφορικά με τις συναλλαγές με χρεωστική κάρτα, ότι έως τις 9 Δεκεμβρίου 2020 τα κράτη - μέλη της Ε.Ε. μπορούν να επιτρέπουν στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών να εφαρμόζουν μέση σταθμισμένη διατραπεζική προμήθεια που να μην υπερβαίνει το 0,2 % της μέσης ετήσιας αξίας των συναλλαγών, αλλά και να ορίζουν χαμηλότερο όριο μέσης σταθμισμένης διατραπεζικής προμήθειας που να εφαρμόζεται σε όλες τις εγχώριες συναλλαγές με χρεωστική κάρτα.

Προμήθειες για συναλλαγές με πιστωτικές

Παράλληλα, θα επιδιωχθεί να ενεργοποιηθεί και άλλο άρθρο του ίδιου κανονισμού, που θα μπορεί το υπουργείο Οικονομικών να επιβάλλει στους πάροχους υπηρεσιών πληρωμών πλαφόν όταν προσφέρουν ή απαιτούν διατραπεζική προμήθεια ανά συναλλαγή, ώστε να μην υπερβαίνει το 0,3 % της αξίας της συναλλαγής για οποιαδήποτε συναλλαγή με πιστωτική κάρτα. Μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να οριστεί ανώτατο όριο διατραπεζικής προμήθειας ανά συναλλαγή.

Πώς θα καταβάλλεται ο ΦΠΑ

Με τό νέο σύστημα, κάθε συναλλαγή μιας επιχείρησης θα καταγράφεται ηλεκτρονικά ώστε να ενημερώνονται on line η μεν τράπεζά του για την κίνηση του λογαριασμού μέσω του οποίου διενεργούνται οι συναλλαγές της επιχείρησης, η δε εφορία ώστε στο τέλος της ημέρας να διενεργείται "εκκαθάριση" τζίρου από προμήθειες κάρτας και ΦΠΑ, με την εφορία να κρατά το 10% του τζίρου. Στο δε τέλος του μήνα θα καταβάλλεται η επιπλέον διαφορά, αν ο επιχειρηματίας θα πρέπει να πληρώσει μεγαλύτερο ποσό εκείνου που καταβλήθηκε κατατμηθέν σε ημερήσιες "δόσεις" ή αντίστοιχα θα επιστρέφεται ΦΠΑ από το κράτος στους ιδιώτες.
Με βάση τις μέχρι τούδε υποβληθείσες σχετικά εισηγήσεις υπηρεσιακών παραγόντων στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών για το όλο ζήτημα της σύνδεσης του αφορολογήτου ορίου με τη χρήση άυλου (πλαστικού ή ψηφιακού) χρήματος, οι κατευθύνσεις που έχει υπόψη της η κυβέρνηση είναι οι ακόλουθες:
* Οι φορολογικές εκπτώσεις θα ισχύουν αποκλειστικά για δαπάνες με «άυλο χρήμα».
* Οι εκπτώσεις αυτές θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2016.
Σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, σταδιακά όλες οι συναλλαγές θα διενεργούνται υποχρεωτικά με χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού. Αυτό συνεπάγεται πρακτικώς ότι καταργούνται οι χάρτινες αποδείξεις και οι καταναλωτές θα πρέπει να πληρώσουν με πλαστικό χρήμα ή μέσω e-banking ποσό που θα φτάνει έως τα 9.545 ευρώ, αν θέλουν να πετύχουν τη μέγιστη φορολογική έκπτωση. Οι δισταγμοί αναφορικά με τη δυνατότητα να καταστεί εφικτός ο εν λόγω στόχος εξέλιπαν καθώς για πολλούς φορολογούμενους - καταναλωτές ο στόχος αυτός δεν είναι άπιαστος, αφού μετά τα capital controls μεγάλο μέρος των συναλλαγών διενεργείται πλέον καθημερινά με πλαστικό χρήμα, ήτοι με πιστωτικές ή με χρεωστικές κάρτες.
Κάθε μισθωτός και συνταξιούχος με ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο των 9.545 ευρώ θα πρέπει να δαπανήσει με «πλαστικό χρήμα» ή μέσω e-banking 9.545 ευρώ για να του αναγνωρίσει η εφορία την ανώτατη έκπτωση φόρου των 2.100 ευρώ.
Για την κάλυψη του ποσού των 9.545 ευρώ θα αναγνωρίζονται οποιεσδήποτε δαπάνες έχουν εξοφληθεί από μία μόνο πιστωτική κάρτα ή από μία μόνο χρεωστική κάρτα. Σ' αυτές περιλαμβάνονται όλες οι δαπάνες για αγορές καταναλωτικών αγαθών, παροχές υπηρεσιών, λογαριασμούς ΔΕΚΟ, ενοίκια, δίδακτρα, ασφάλιστρα, ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, νοσήλια, φάρμακα, καύσιμα κ.λπ.
Ειδική μέριμνα θα προβλεφθεί για τις κατηγορίες εκείνες των φορολογουμένων για τους οποίους θα είναι δύσκολη η διενέργεια συναλλαγών με πλαστικό ή με ψηφιακό χρήμα. Ήδη έχει τεθεί ζήτημα εάν θα εξαιρεθούν από την "υποχρέωση" χρήσης οι έχοντες ηλικία άνω των 70 ή άνω των 75 ετών, παρ' ότι, όπως ελέχθη, η εξοικείωση της λεγόμενης "τρίτης ηλικίας" με το πλαστικό χρήμα διαθέτει "ρίζες" εδώ και χρόνια, λόγω της καταβολής συντάξεων μέσω ΑΤΜ.
Άλλη κατηγορία πολιτών οι οποίοι μελετάται να εξαιρεθούν της "υποχρέωσης" για χτίσιμο αφορολογήτου με πλαστικό χρήμα είναι και οι κάτοικοι των ακριτικών περιοχών. Μάλιστα, γίνεται από τους αρμόδιους μια πρώτη καταγραφή των περιοχών που δεν διαθέτουν καν ΑΤΜ (π.χ. απομακρυσμένα νησιά).
Αναφορικά με το κόστος εγκατάστασης των μηχανημάτων PΟS (τα μηχανήματα υποδοχής καρτών), αυτό αναμένεται να μειωθεί ουσιαστικά για τις επιχειρήσεις εάν τα αγοράσουν ομαδικώς είτε ως σύλλογοι είτε μέσω ενώσεων είτε μέσω των συνδικαλιστικών τους φορέων.
avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου