Nα ενώσουν τις δυνάμεις τους αποφάσισαν οι φορείς των τεσσάρων περιοχών σε ημερίδα που έγινε στην πρωτεύουσα του Έβρου. Το αίτημα για επαναφορά της γραμμής, η οποία διακόπηκε τον Σεπτέμβριο του 2008, είναι πλέον ώριμο και θα πρέπει, ο κάθε φορέας από την πλευρά του και όλοι μαζί να προσπαθήσουν για την υλοποίησή του.
Την από κοινού διεκδίκηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης και της Σαμοθράκης με τα νησιά της Λήμνου και της Λέσβου επισήμαναν όσοι συμμετείχαν στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα του Έβρου το απόγευμα της Πέμπτης. Στην ημερίδα τέθηκαν οι βάσεις και οι πρώτες κατευθυντήριες γραμμές για την υλοποίηση ενός δύσκολου, αλλά απαραίτητου για την ανάπτυξη των εμπλεκόμενων περιοχών, εγχειρήματος. Μάλιστα, ‘κλείστηκε’ και το επόμενο ραντεβού των φορέων των τεσσάρων περιοχών για τις 22 Οκτωβρίου, αυτή τη φορά στη Λήμνο.
«Τόσο κοντά, αλλά τόσο μακριά», είναι η φράση που περιγράφει τέλεια την υφιστάμενη κατάσταση αναφορικά με την επικοινωνία του Έβρου με τα νησιά του –πραγματικά- βόρειου Αιγαίου. Ενδεικτικό το παράδειγμα που χρησιμοποίησε κατά την τοποθέτησή του ο δήμαρχος Σαμοθράκης Θανάσης Βίτσας: Η συμμετοχή του σε μία συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων στην Κομοτηνή, που κρατάει μόνο λίγες ώρες, για εκείνον σημαίνει σχεδόν 3 μέρες αναγκαστικής παραμονής στην περιοχή, περιμένοντας το επόμενο καράβι για το νησί.
Όπως συμφώνησαν όλοι οι συμμετέχοντες στην ημερίδα, το αίτημα για επαναφορά της γραμμής, η οποία διακόπηκε τον Σεπτέμβριο του 2008, είναι πλέον ώριμο και θα πρέπει, ο κάθε φορέας από την πλευρά του και όλοι μαζί να προσπαθήσουν για την υλοποίησή του. Επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να γίνουν κρούσεις τόσο προς το αρμόδιο υπουργείο, όσο και προς την Ένωση Ακτοοπλόων, αφού ακόμη κι αν η γραμμή λάβει επιδότηση, θα πρέπει οπωσδήποτε να εξασφαλιστεί και το πλοίο που θα εκτελεί τα δρομολόγια.
Όπως συμφώνησαν όλοι οι συμμετέχοντες στην ημερίδα, το αίτημα για επαναφορά της γραμμής, η οποία διακόπηκε τον Σεπτέμβριο του 2008, είναι πλέον ώριμο και θα πρέπει, ο κάθε φορέας από την πλευρά του και όλοι μαζί να προσπαθήσουν για την υλοποίησή του. Επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να γίνουν κρούσεις τόσο προς το αρμόδιο υπουργείο, όσο και προς την Ένωση Ακτοοπλόων, αφού ακόμη κι αν η γραμμή λάβει επιδότηση, θα πρέπει οπωσδήποτε να εξασφαλιστεί και το πλοίο που θα εκτελεί τα δρομολόγια.
Τοποθετήσεις
Πριν την έναρξη των χαιρετισμών-τοποθετήσεων, ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης αφού τόνισε πόσο πιστεύει στο εγχείρημα και στην ανάπτυξη που θα φέρει στις εμπλεκόμενες πειροχές, ανέγνωσε επιστολές του υπουργού Ναυτιλίας Θεόδωρου Δρίτσα, του δημάρχου Λέσβου Σπύρου Γαληνού και της περιφερειάρχη Β. Αιγαίου Χριστιάνας Καλογήρου.
Αρχικά, χαιρετισμό απηύθυνε ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Αλεξανδρούπολης πατήρ Ειρηναίος, ο οποίος εξέφρασε την στήριξη του μητροπολίτη στις προσπάθειες των τοπικών φορέων, σημειώνοντας πως όποιοι ασχολούνται με τα λιμάνια θα πρέπει να εκπαιδευτούν καταλλήλως και να είναι έτοιμοι και για φουρτούνες.
Αρχικά, χαιρετισμό απηύθυνε ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Αλεξανδρούπολης πατήρ Ειρηναίος, ο οποίος εξέφρασε την στήριξη του μητροπολίτη στις προσπάθειες των τοπικών φορέων, σημειώνοντας πως όποιοι ασχολούνται με τα λιμάνια θα πρέπει να εκπαιδευτούν καταλλήλως και να είναι έτοιμοι και για φουρτούνες.
Ο βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Καϊσας αναγνώρισε πως η θαλάσσια συγκοινωνία στην περιοχή του βορείου Αιγαίου είναι προβληματική, σημειώνοντας πως το υπουργείο θα δεχθεί τις προτάσεις των φορέων και οι βουλευτές θα χαρούν να τις προωθήσουν και υποστηρίξουν.
Ο βουλευτής της ΝΔ Αναστάσιος Δημοσχάκης μίλησε για τη σπουδαιότητα αυτής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης και για τις κοινοβουλευτικές, κι όχι μόνο, ενέργειες στις οποίες έχει προβεί ο ίδιος για την υλοποίησή της, για τις προκλήσεις, αλλά και για το νέο οικονομικό περιβάλλον που θα δημιουργήσει αυτή η νέα «θαλάσσια Εγνατία», ενώ τόνισε ότι μπορούν να συμπεριληφθούν στη διαδρομή και η Ίμβρος με την Τένεδο.
Ο εκπρόσωπος του Ποταμιού Φώτης Πλακογιάννης μίλησε για μία ελπιδοφόρα προσπάθεια, τονίζοντας πως θα πρέπει στους σχεδιασμούς να συμπεριληφθεί και σύνδεση με κάποιο τουρκικό λιμάνι.
Ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς μνημόνευσε, με αφορμή και την παρουσία του επίτιμου δημάρχου Αλεξανδρούπολης Αναστάσιου Σουλακάκη στην ημερίδα, τις προσπάθειες που είχε καταβάλει η δημοτική του αρχή τη δεκαετία του 80 για τη θαλάσσια συγκοινωνία της περιοχής. Σημείωσε πως η προσπάθεια που ξεκίνησαν οι δύο περιφερειάρχης, της ΑΜΘ Γιώργος Παυλίδης και του βορείου Αιγαίου, θα πρέπει να στηριχθεί έμπρακτα από όλους τους φορείς, σε όλα τα επίπεδα, «προκειμένου να μπορούμε να επικοινωνούμε, να είμαστε όντως γείτονες, να συνεργαζόμαστε και να επιχειρούμε μαζί».
Ο έπαρχος Λήμνου και Αγίου Ευσταθίου Ευάγγελος Γιαρμαδούρος τόνισε τις τεράστιες δυσκολίες που υπάρχουν σήμερα στην συγκοινωνία, υπογραμμίζοντας πως όπως όλοι οι Έλληνες πλήρωσαν για την Εγνατία, έτσι πρέπει να πληρώσουν και για τη σύνδεση αυτή.
Ο δήμαρχος Λήμνου Δημήτρης Μαρινάκης σημείωσε πως το νησί έχει μεγάλη εμπειρία από διεκδικήσεις και αγώνες για την ακτοπλοϊκή του συγκοινωνία, αφού παλαιότερα είχε μπλέξει με πολύ κακούς, όπως είπε, ακτοοπλόους και μόλις τα τελευταία 2-3 χρόνια έχει επέλθει ηρεμία. Εξέφρασε την πίστη του στο εγχείρημα και τη βιωσιμότητά του, σημειώνοντας πως οι τοπικές κοινωνίες θα το στηρίξουν.
Ο δήμαρχος Σαμοθράκης Θανάσης Βίτσας σημείωσε πως η σύνδεση αυτή είναι γραμμική, σε μία ευθεία, χωρίς καθυστερήσεις, κάτι που θα λειτουργήσει ενθαρρυντικά για όσους σκεφτούν να ασχοληθούν ενεργά με την προσπάθεια. Ανέφερε ακόμη πως και στο εμπορικό κομμάτι υπάρχει προοπτική, αλλά και στη σύνδεση με λιμάνια της Τουρκίας.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Έβρου Χριστόδουλος Τοψίδης σημείωσε πως το Επιμελητήριο θα είναι συμπαραστάτης στην προσπάθεια αυτή, τονίζοντας πως θα πρέπει να κληθεί σε επόμενη συνάντηση και η Ένωση Ακτοοπλόων.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νήσων Θρασύβουλος Καλογρίδης σημείωσε πως όταν υπήρχε η γραμμή, όλες οι περιοχές είχαν αναπτύξει εμπορικές σχέσεις με τον Έβρο. Χαρακτήρισε ως εθνικής σημασίας τη δημιουργία της θαλάσσιας Εγνατίας και τη σύνδεση όλων των παραμεθόριων νησιών της χώρας.
Από την πλευρά του, ο καθηγητής του Τμήματος Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Ανάπτυξης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Γιάννης Μουρμούρης σημείωσε πως αν ενώσουν όλοι τις δυνάμεις τους και συνεργαστούν για τον κοινό σκοπό, τότε το εγχείρημα θα πετύχει. Σημείωσε πως δεν θα πρέπει να περιμένουμε μόνο τις κεντρικές πρωτοβουλίες, αλλά ο καθένας από το χώρο του να καταβάλει προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου. Τόνισε πως το αίτημα θα πρέπει να υποστηριχθεί από μία μελέτη βιωσιμότητας-σκοπιμότητες, η οποία θα περιλαμβάνει υπεύθυνες εκτιμήσεις για τον αριθμό εξυπηρετούμενων επιβατών και εμπορευμάτων. Αναφέρθηκε ακόμη στο αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης, υπογραμμίζοντας τη δύσκολη κατάσταση για πολλές νησιωτικές περιοχές και επισημαίνοντας πως «τα νησιά θα πρέπει ή να τα καταργήσουμε ή να τα εξοπλίσουμε». Ζήτησε από τα Επιμελητήρια, μέχρι την επόμενη συνάντηση, να ετοιμάσουν λίστες με τα προϊόντα που παράγουν-εισάγουν-εξάγουν, ώστε να διαπιστωθούν πιθανές συνέργειες και ανταλλαγές μέσω της γραμμής.
Ο αντιδήμαρχος Φερών και Πρωτογενούς Τομέα Νίκος Γκότσης έκανε μία μικρή ιστορική αναδρομή στα προϊόντα που έστελναν οι παραγωγοί των Φερών στα νησιά του βόρειου Αιγαίου, κυρίως τη δεκαετία του ’60. Ακόμη, παρουσίασε στοιχεία για τα φορτία με αγροτικά προϊόντα που μεταφέρονταν από την Αλεξανδρούπολη, ως το 2008 που υπήρχε η γραμμή, στα εν λόγω νησιά, τα οποία δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητα, και που σήμερα φτάνουν εκεί μέσω Καβάλας και Θεσσαλονίκης.
Ο εκδότης της ΓΝΩΜΗΣ Γιάννης Λασκαράκης αναφέρθηκε στη γεωστρατηγική σημασία της περιοχής, σημειώνοντας η περιφέρειά μας είναι η μοναδική που έχει χερσαία σύνορα με χώρα της ΕΕ και μπορεί να ταξιδέψει κανείς οπουδήποτε στην Ευρώπη χωρίς να χρειαστεί πλοίο. Μίλησε ακόμη για τη συνύπαρξη στην Αλεξανδρούπολη όλων των μέσων μεταφοράς, αλλά και στην γειτνίαση με την τεράστια αγορά της Τουρκίας. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις επαφές που έχει πραγματοποιήσει με φορείς του Τσανάκαλε για τη δημιουργία μιας γραμμής Αλεξανδρούπολη-Τσανάκαλε, μέσω Σαμοθράκης και Ίμβρου, ώστε να προσελκύσει τουριστικό ενδιαφέρον και από τις δύο χώρες.
ΓΝΩΜΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου