16 Αυγούστου 2018

Συνολική πολιτική παρέμβαση στην αγορά καυσίμων



Σε μια συνολική και μακροπρόθεσμη παρέμβαση στην αγορά καυσίμων προσανατολίζεται η κυβέρνηση αντιμετωπίζοντας το θέμα των αποκλίσεων στις τιμές με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν διαχρονικά σε συγκεκριμένες περιοχές, όπως τα νησιά, κι εξετάζοντας, σοβαρά, μέτρα όπως η επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου και στον τομέα των πετρελαιοειδών.
Με τον τρόπο αυτόν απομακρύνεται, πλέον, το ενδεχόμενο επιβολής “πλαφόν” στις τιμές καταναλωτή, μέτρο σε κάθε περίπτωση προσωρινού χαρακτήρα, που πάντως υποκρύπτει κινδύνους για την ομαλή λειτουργία της αγοράς καυσίμων (σε επίπεδο ανταγωνισμού αλλά και τροφοδοσίας).
Υπενθυμίζεται ότι κατόπιν και σχετικού αιτήματος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για παρέμβαση, λόγω υψηλών τιμών σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εισηγήθηκε στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και ΠΕΝ την επιβολή πλαφόν, αρχικά στην αμόλυβδη βενζίνη και σε 17 περιοχές της χώρας, έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Τα ζητήματα αυτά βρέθηκαν στο επίκεντρο συνάντησης που πραγματοποιήθηκε υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Γ. Δραγασάκη και τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ν. Σαντορινιό, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ).

Δεν θα υπάρξουν αιφνιδιασμοί

Στο πλαίσιο της συζήτησης οι συμμετέχοντες συμφώνησαν πως παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στις λιανικές τιμές των καυσίμων στην επικράτεια, οι οποίες αντανακλούν παράγοντες όπως το μεταφορικό κόστος, ιδιαίτερα στις θαλάσσιες μεταφορές, η διάρθρωση του ανταγωνισμού στις τοπικές αγορές, με την ύπαρξη σε ορισμένες περιπτώσεις ολιγοπωλιακών καταστάσεων και διαφοροποιημένων περιθωρίων κέρδους, και η εποχικότητα της ζήτησης.
Οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων επεσήμαναν και φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού εξαιτίας της παράνομης διακίνησης καυσίμων, γεγονός το οποίο δημιουργεί γενικότερες στρεβλώσεις στην αγορά.
Ακριβώς για τον λόγο αυτόν, όπως ανακοινώθηκε, η κυβέρνηση επεξεργάζεται μια συνολική πολιτική παρέμβαση η οποία θα απαντά στα διαρθρωτικά προβλήματα και θα αφορά τη λειτουργία της αγοράς πετρελαιοειδών σε ολόκληρη τη διάρκεια του έτους, με τους φορείς να εκφράζονται θετικά απέναντι στην πρόθεση αυτή. Ήδη το υπουργείο Οικονομίας σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας επεξεργάζεται συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής, όπως η επιδότηση του κόστους μεταφοράς στη νησιωτική Ελλάδα -που σύμφωνα με πληροφορίες μπορεί να διαμορφωθεί σε 7-11 σεντς το λίτρο.
Σε κάθε περίπτωση βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι ο ομαλός εφοδιασμός της αγοράς, ακόμη και των πιο μικρών και απομακρυσμένων νησιών, με καύσιμα και η αντιμετώπιση φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού, όπου κι αν λαμβάνουν χώρα.
Από την πλευρά του ο Γ. Δραγασάκης διαβεβαίωσε τους εκπροσώπους των φορέων της αγοράς ότι δεν θα υπάρξουν αιφνιδιασμοί και προτού ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις θα υπάρξει διαβούλευση με τα συναρμόδια υπουργεία, τις δημόσιες αρχές και τους αρμόδιους επαγγελματικούς φορείς.

Ουσιαστική αντιμετώπιση

Μιλώντας στην “Αυγή” ο πρόεδρος της ΟΒΕ Μ. Κιούσης ανέφερε πως διαπίστωσε κατά τη συνάντηση ότι το ζήτημα αντιμετωπίζεται με ψυχραιμία, καθώς τα συναρμόδια υπουργεία επέδειξαν ωριμότητα, σοβαρότητα και εμπειρία “χωρίς να παρασύρονται από σειρήνες” για την ουσιαστική και μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση του προβλήματος με κοινωνική ευαισθησία που χρειάζεται, όπως είπε, όλο το χρόνο και όχι μόνο ενόψει Δεκαπενταύγουστου...
Ο ίδιος σημείωσε πως, κατά τη συνάντηση, με στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών κατέδειξε ότι οι διαφορές που προκύπτουν από τη μέση τιμή πανελλαδικά στα νησιά κι άλλες απομακρυσμένες περιοχές εντοπίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο το καλοκαίρι, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν.
Χαρακτήρισε θετικό το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου θεωρώντας ότι χρειάζεται ίσως και διαβάθμιση των περιοχών ανάλογα με τις ανάγκες των μόνιμων κατοίκων, δηλαδή με προτεραιότητα στις πιο απομακρυσμένες και απομονωμένες περιοχές της νησιωτικής, αλλά και της ηπειρωτικής χώρας. Έθεσε, τέλος, ως ερώτημα το πώς διαμορφώνεται η τιμή αναφοράς σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «αν η μέση τιμή πανελλαδικά λαμβάνει υπόψη κάποιους που κινούνται στο πλαίσιο της παραβατικότητας, τότε και η όποια σύγκριση δεν θα είναι στρεβλή;».
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΖΟΥΝΤΑ
avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου