26 Ιανουαρίου 2019

Ανάγκη για μια ανοιχτή συζήτηση για τη συγκοινωνία της Σαμοθράκης που πρέπει να γίνει άμεσα


Ανάγκη για μια ανοιχτή συζήτηση για τη συγκοινωνία της Σαμοθράκης

Με δεδομένη τη σημερινή κατάσταση στη συγκοινωνία του νησιού μας, έχουμε τα παρακάτω δεδομένα:
-      Το νησί εξυπηρετείται μόνο από την εταιρεία SAOS FERRIES που διαθέτει δύο πλοία το SAOS II και το SAONISSOS που μπορούν να μεταφέρουν εμπορεύματα και επιβάτες και ένα ταχύπλοο το ΖEFYROS που μεταφέρει επιβάτες.
-       Η μοναδική γραμμή που εξυπηρετεί το νησί είναι με την Αλεξ/πολη,με επιδότηση από την πολιτεία και η σύμβαση λήγει την 31-10-2019.
-       Άμεση λύση που να βελτιώνει την κατάσταση της συγκοινωνίας δεν υπάρχει ούτε διαφαίνεται.
-       Μεγάλο εμπόδιο για την εκδήλωση ενδιαφέροντος και από άλλες εταιρείες να επιχειρήσουν στη συγκοινωνία της Σαμοθράκης είναι το γεγονός ότι δεν μπορούν να ελλιμενιστούν μεγάλα πλοία. Σ’ ότι αφορά το λιμάνι της Καμαριώτισσας που είναι το βασικό, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη βελτίωσής του όμως στην καλύτερη περίπτωση η ολοκλήρωση των εργασιών του θέλουν τον χρόνο τους.

Η ιστορία του νησιού δείχνει ότι υπήρξαν εποχές που η συγκοινωνία ήταν καλύτερη με τις ίδιες αν όχι και χειρότερες υποδομές τόσο σε λιμενικές εγκαταστάσεις όσο και σε κοινωνικές, οικονομικές και τουριστικές υποδομές.
Η επιδοτούμενη γραμμή Σαμοθράκης - Αλεξ/πολης, (με εξαίρεση τους καλοκαιρινούς μήνες που παύει η επιδότηση), από οικονομική άποψη είναι συζητήσιμη για τους εξής λόγους.
-       Το νησί εξυπηρετούνταν παλιότερα για τη συγκεκριμένη γραμμή με την Αλεξ/πολη χωρίς επιδότηση και μάλιστα με πυκνότερη συγκοινωνία.
-       Η επιδοτούμενη γραμμή είναι αυτονόητο ότι είναι απαγορευτική για την εκδήλωση ενδιαφέροντος και από άλλους επίδοξους επενδυτές όσο αυτή θα υφίσταται.
-       Είναι απολύτως λογικό ότι, από τη στιγμή που η μεταφορά των  εμπορευμάτων και των αυτοκινήτων θα γίνεται μόνο από μία εταιρεία, η όποια προσπάθεια έστω και με ταχύπλοα που θα μεταφέρουν μόνο επιβάτες, θα είναι αποθαρρυντική.
-       Σε πρόσφατο εγχείρημα και από άλλη εταιρεία να δραστηριοποιηθεί στη γραμμή από Αλεξ/πολη με ταχύπλοο που μετέφερε μόνο επιβάτες, δεν καρποφόρησε.

Η τοπική κοινωνία και οι φορείς της δεν αντιδρούν σήμερα και ουσιαστικά περιμένουν κυρίως από την Πολιτεία να λυθούν τα προβλήματα. Αξίζει να αναφερθεί έτσι για την ιστορία, ότι η αντίδραση της κοινωνίας και των φορέων της πριν από μια 5ετία είχε σαν αποτέλεσμα την επιβολή της πρότασής της στην τότε κυβέρνηση να δεχτεί την επιδότηση της γραμμής με την Αλεξ/πολη. 

Αυτό που επιβάλλεται να κάνει άμεσα η τοπική κοινωνία και όσοι άλλοι εμπλέκονται στα προβλήματα του νησιού είναι να ξεκινήσει άμεσα μια ανοιχτή δημοκρατική και ουσιαστική συζήτηση για την κατάρτιση ενός μακρόχρονου σχεδίου–πλάνου, που να έχει ενδιάμεσους κομβικούς στόχους και που θα είναι ο δρόμος για το μέλλον με όραμα.

Δυστυχώς ενώ αυτό ήταν δυνατόν να ξεκινήσει και πριν πολλά χρόνια με ευθύνη κυρίως των Δημάρχων δεν έγινε. Άλλα νησιά και μικρότερα αλλά και μεγαλύτερα από το δικό μας το έχουν καταφέρει και ωφελήθηκαν πολυδιάστατα.

Σήμερα παίρνοντας υπόψη μου όλα τα παραπάνω, καταθέτω μια ρεαλιστική πρόταση που θα μπορούσε να αξιολογηθεί σοβαρά από κάθε καλόπιστο Δημότη, κάτοικο ή άλλον ενδιαφερόμενο. Οι επικείμενες Δημοτικές Εκλογές νομίζω ότι ευνοούν την εξέταση και αυτής της πρότασής μου που αφορά τη βελτίωση της συγκοινωνίας μας.

Η πρότασή μου είναι, «Να μπει στη γραμμή Σαμοθράκης – Αλεξ/πολης το γρηγορότερο δυνατόν ώστε να προλάβουμε το καλοκαίρι, ένα πλοίο (R/R) που θα μεταφέρει βασικά μόνο εμπορεύματα και αυτοκίνητα».

Με δεδομένο ότι το κόστος ενός τέτοιου πλοίου είναι κατά πολύ χαμηλότερο από την αγορά ενός μεγάλου που θα μετέφερε και επιβάτες, θα μπορούσε να βρει ενδιαφερόμενο ή ενδιαφερόμενους πιο εύκολα και ιδίως μέσα από τους ντόπιους τους άμεσα ενδιαφερόμενους εμπόρους του νησιού μας, της Αλεξ/πολης αλλά και άλλους. Ίσως ακόμη θα μπορούσε να γίνει και μια επιχειρηματική συνεργασία με φορείς όπως Αυτοδιοίκηση, Εταιρείες, Ιδιώτες κ.ά.

Η αναβάθμιση του νησιού μας με ένα τέτοιο πλοίο θα στερούσε το μονοπώλιο της μεταφοράς εμπορευμάτων και αυτοκινήτων από μία και μόνο εταιρεία και θα διευκόλυνε – ενθάρρυνε τη δραστηριοποίηση και άλλων ταχύπλοων επιβατικών.

Σπιτάλας Βασίλης
Δημότης και μόνιμος κάτοικος Σαμοθράκης
vspitalas@yahoo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου