Τους βασικούς άξονες ενός προγράμματος για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, με βάση την αξιοποίηση του αρχαιολογικού πλούτου και των μνημείων της Περιφέρειας, συνέταξε ο δημοτικός σύμβουλος Αλεξανδρούπολης και μέλος του «Διαζώματος» κ. Γιάννης Λασκαράκης. Ένα παρόμοιο πρόγραμμα υλοποιείται ήδη από την Περιφέρεια Ηπείρου, σε συνεργασία με το Σωματείο Διάζωμα. Με την πρόταση επιδιώκεται η εξασφάλιση των υποδομών για τη δημιουργία μιας αξιόλογης περιηγητικής διαδρομής των κυριότερων αρχαιολογικών χώρων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία θα μπορούσε να δώσει μια μεγάλη ώθηση στον τουρισμό της Περιφέρειας, εν όψει μάλιστα και της κατάργησης της θεώρησης της βίζας για τους Τούρκους πολίτες , αλλά και για τους εκ βορά ερχόμενους, με στόχο την προσέλκυση υψηλού οικονομικού και πολιτιστικού επιπέδου τουριστών. Το πρόγραμμα θα μπορούσε να υποστηριχθεί στο Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω μίας Ολοκληρωμένης Εδαφικής Επένδυσης η οποία αποτελεί ένα από τα εργαλεία εφαρμογής της Ολοκληρωμένης Χωρικής Ανάπτυξης. Η πρόταση στάλθηκε για επεξεργασία στο Σωματείο Διάζωμα, ώστε να προταθεί στην Περιφέρεια ΑΜΘ για την ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2014-1016 Το εγχείρημα θα είναι ένα πιλοτικό Πρόγραμμα που θα αφορά μία ολοκληρωμένη σύγχρονη περιηγητική διαδρομή, στα ίχνη της αρχαίας Εγνατίας οδού, η οποία θα επισκέπτεται τους αρχαιολογικούς χώρους της Περιφέρειας, με πυρήνα τα αρχαία θέατρα της Μαρώνειας, των Φιλίππων και της Θάσου , αλλά και τους αρχαιολογικούς χώρους, της Δοξιπάρας, της Τραϊανούπολης, της Ζώνης Μεσημβρίας, των Αβδήρων, των Φιλίππων και της Θάσου. Η διαδρομή θα έχει τρεις εισόδους από την Τουρκία: Μια από τις Καστανιές- Αδριανούπολη, μια από τους Κήπους –Κωνσταντινούπολη, και μια τρίτη ακτοπλοϊκώς ή και με υδροπλάνα, από την Τροία –Τσανάκαλε και στη συνέχεια στην Ίμβρο, στη Σαμοθράκη και στην Αλεξανδρούπολη. Δεδομένου μάλιστα ότι η παρακείμενη παραθαλάσσια αρχαία Ζώνη ήταν η κυριότερη πόλη των Κικόνων, τότε η διαδρομή Τροίας – Ζώνης θα μπορούσε να αναπαριστά το μοναδικό τμήμα της διαδρομής του Οδυσσέα που θεωρείται δεδομένο. Η διαδρομή θα μπορούσε να περιλαμβάνει και χώρους ιστορικού ενδιαφέροντος των νεότερων χρόνων, όπως τα οθωμανικά τεμένη σε Διδυμότειχο (Βογιατζίτ) Κομοτηνή και Ξάνθη, το Ιμαρέτ, την κατοικία και το άγαλμα του Μωχάμετ Άλη, το Κάστρο και το Υδραγωγείο (καμάρες) στην Καβάλα κλπ. Αντίστοιχα θα λειτουργήσουν και οι άλλες είσοδοι από Βουλγαρία, ενώ βάρος θα δοθεί και στην ενδοπεριφερειακή κινητικότητα και περιήγηση, με μια καμπάνια «γνωρίστε τα μνημεία της Περιφέρειάς μας», παράλληλα με την ανάπτυξη της περιφερειακής συνείδησης. Η εξειδίκευση θα πρέπει να γίνει στα εξής επί μέρους τμήματα: Τμήμα Α. Απαιτούμενες υποδομές (Φορέας Υλοποίησης: υπηρεσίες της Περιφέρειας) Ενδιάμεση διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης • Αναβάθμιση σε κτηριακές υποδομές και οργάνωση των τελωνείων Κήπων και Καστανιών, ώστε να ανταπεξέλθουν στην πολλαπλάσια αναμενομένη είσοδο τουριστών. Επαναλειτουργία του τελωνείου Σαμοθράκης. • Υποδομές μεταφορών για τη διασύνδεση των μνημείων, μεταξύ των οποίων και της μόνιμης θαλάσσιας σύνδεσης Τσανάκαλε – Ίμβρου- Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης ή και η χρήση υδροπλάνων και σκαφών αναψυχής για ειδικές περιπτώσεις τουριστικών προσφορών υψηλής ποιότητας. Απαραίτητη η κατασκευή μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη και Σαμοθράκη. • Ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές (ηλεκτροφωτισμός, πυρασφάλεια) • Υποδομές πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών • Χώροι εξυπηρέτησης κοινού (πωλητήρια, εκδοτήρια, WC) • Εκπόνηση απαιτούμενων μελετών Τμήμα Β. Επεμβάσεις σε μνημεία (Φορέας Υλοποίησης: υπηρεσίες του Υπ. Πολιτισμού) • Ώριμα έργα για άμεση δημοπράτηση • Φάση εξέλιξης εκτελούμενων έργων • Χρονοδιάγραμμα ωρίμανσης των έργων / εκπόνηση μελετών Τμήμα Γ. Δημιουργία Φορέα Διαχείρισης–Λειτουργίας Είναι ορατή η ανάγκη να βρεθεί ο καταλληλότερος φορέας διαχείρισης και λειτουργίας του εγχειρήματος αυτού. (π.χ. μια αναπτυξιακή εταιρεία της Περιφέρειας). Για το θέμα αυτό η τελική πρόταση θα πρέπει να περιγράφει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του φορέα, τον προϋπολογισμό της λειτουργίας του και τις πιθανές πηγές εσόδων. Ο φορέας θα είναι υπεύθυνος και για την εξασφάλιση του απολύτως απαραιτήτου προσωπικού φύλαξης, το οποίο θα πρέπει να είναι κατάλληλα καταρτισμένο. Τμήμα Δ. «Soft» ενέργειες • Σύνταξη τεύχους απαιτούμενων «soft» ενεργειών • Διαφήμιση, προώθηση, εφαρμογές πληροφορικής στην Ελλάδα και στις γειτονικές χώρες, ιδιαίτερα στη Τουρκία. • Διερεύνηση της δυνατότητας χρηματοδότησης μέσω του έργου της Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας ΑΜΘ Πώς να προχωρήσουμε Αρχικά πρέπει να καταγραφούν οι γενικές παρεμβάσεις που πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα και θα συμβάλουν στην αναβάθμιση του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων. Ενδεικτικά αναφέρονται: Για την σήμανση των χώρων Σε κάθε χώρο πρέπει να υπάρχει μια προκαθορισμένη, προτεινόμενη από τους αρμόδιους αρχαιολόγους, διαδρομή με σαφή σήμανση που να «οργανώνει» την επίσκεψη και να βοηθά στην κατανόηση του αρχαιολογικού χώρου. Να υπάρχουν ενημερωτικές πινακίδες, γενικές αλλά και ειδικές, στα κυριότερα σημεία των χώρων με πλούσιο επεξηγηματικό υλικό και αν είναι δυνατόν και τρισδιάστατες απεικονίσεις ώστε να εμπλουτίζουν την εμπειρία του επισκέπτη και να βοηθούν στην καλύτερη ανάγνωση του χώρου. Να υπάρχει ενίσχυση της ενότητας των χώρων μέσω πινακίδων, που θα πληροφορούν τον επισκέπτη και για τους άλλους χώρους εντός της εν λόγω πολιτιστικής διαδρομής. Για τις ψηφιακές υποδομές Δημιουργία ψηφιακών ξεναγήσεων για τους αρχαιολογικούς χώρους του προγράμματος και διασύνδεσή τους με προγράμματα μέσω κινητών τηλεφώνων και φορητών υπολογιστών τύπου tablet. Δημιουργία ενιαίας ξενάγησης στην ιντερνετική πλατφόρμα του Google Earth. Στους χώρους αυτούς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κώδικες QR code ή AR code που με την χρήση των έξυπνων κινητών μπορούν να παραπέμπουν είτε σε ειδικά διαμορφωμένες σελίδες του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ είτε σε video και τρισδιάστατα που να αφορούν το συγκεκριμένο σημείο ή αρχαιολογικό χώρο. Σύνδεση με την τοπική οικονομία Να υπάρξει σύνδεση των χώρων με επιλεγμένα καταστήματα υγειονομικού και μη ενδιαφέροντος (καφενεία, εστιατόρια, είδη λαϊκής τέχνης κλπ.) στους κοντινούς οικισμούς, ώστε η τοπική κοινότητα να καταστεί αρωγός του εγχειρήματος. Αυτονόητο είναι ότι τα μαγαζιά που θα επιλεγούν θα πρέπει και εκείνα με την σειρά τους να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις ποιότητας και αισθητικής. Στο σχεδιασμό εντάσσεται και η δημιουργία και διάθεση αναμνηστικών προϊόντων των χώρων (έντυπα και αντικείμενα) με σημεία πώλησης στα υπάρχοντα πωλητήρια των Αρχαιολογικών Μουσείων ή στα εκδοτήρια εισιτηρίων. Συγκοινωνιακή σύνδεση με τα αρχαιολογικά Μουσεία και τα κέντρα των κοντινών πόλεων. Σύνδεση με τοπικούς παραγωγούς αγροτικών προϊόντων ή τους αλιείς, με σκοπό την πιστοποίηση των προϊόντων τους σε σχέση με τον αρχαιολογικό χώρο. Συνεργασία με τα Περιφερειακά ΜΜΕ για την προβολή του εγχειρήματος, αλλά και με τη δική τους «έξυπνη» πολιτική προβολής και διαφήμισης των επιχειρήσεων που σχετίζονται με την τουριστική ανάπτυξη. Βασικές υποδομές στους αρχαιολογικούς χώρους Ύπαρξη επαρκών και οργανωμένων χώρων στάθμευσης και χώρων για την ασφαλή εκτέλεση των απαραίτητων ελιγμών των πούλμαν. Κατασκευή περαιτέρω σημείων στάσης και θέασης σε εγγύτητα με τα θέατρα και τους αρχαιολογικούς χώρους. Ιδανικά κάποια από αυτά τα σημεία θα πρέπει να χωροθετηθούν έτσι ώστε να καθοδηγούν τον επισκέπτη να «ανακαλύπτει» κάτι νέο μέσα ή γύρω από τον χώρο Ύπαρξη των βασικών κτιριακών εγκαταστάσεων, δηλαδή φυλάκια, με ταυτόχρονη χρήση των και ως εκδοτηρίου εισιτηρίων. Κατασκευή χώρων υγιεινής και για ΑΜΕΑ. Επέκταση του δικτύου πόσιμου νερού σε περισσότερα τμήματα των χώρων με κατάλληλα διαμορφωμένες και σημασμένες βρύσες. Κάλυψη των χώρων με wi-fi, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν οι ηλεκτρονικές ξεναγήσεις. Εξειδίκευση των έργων αυτών θα πρέπει να γίνει για κάθε Αρχαιολογικό χώρο ξεχωριστά, σε συνεργασία με τις υπηρεσίες των Εφοριών, του υπουργείου πολιτισμού, της Περιφέρειας και των αντίστοιχων δήμων. Δημιουργία κοινής ταυτότητας Γραφιστική ομαδοποίηση των χώρων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα, όπως λ.χ. η ενιαία μορφή εισιτηρίου, το οποίο θα μπορούσε ενδεικτικά να έχει τυπωμένες εικόνες των αρχαιολογικών χώρων και των θεάτρων και μια αναβαθμισμένη αισθητική ώστε να μετατρέπεται σε αναμνηστικό. Επιλογή από τις εφορίες αλλά και με το Υπουργείο Πολιτισμού αν και σε ποιους από τους χώρους που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα θα υπάρχει εισιτήριο εισόδου. Λογότυπος της διαδρομής Δημιουργικό σε μακέτες (σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή) για το διαφημιστικό– πληροφοριακό υλικό της διαδρομής, που συνίσταται σε: Ενημερωτικά τεύχη – φυλλάδια (ένα για τη διαδρομή ως πολιτιστικό προϊόν και από ένα για κάθε αρχαιολογικό χώρο)- αφισσέτες Τον κόμβο (site) της διαδρομής στο διαδίκτυο Η πρόταση βέβαια απαιτεί περισσότερη επεξεργασία σε συνεργασία με αρχαιολόγους των Εφοριών Κλασικών, Μεσαιωνικών και Νεότερων μνημείων της Περιφέρειας, αλλά και με συμβούλους «έξυπνων» προγραμμάτων. Ήδη το σωματείο «Διάζωμα» ανέλαβε να την επεξεργασθεί, ώστε να κατατεθεί στην Περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης για την ένταξή της στην νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ. http://www.gnomionline.gr/ |
Η πρόταση στάλθηκε για επεξεργασία στο Σωματείο Διάζωμα, ώστε να προταθεί στην Περιφέρεια ΑΜΘ για την ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2014-1016
Το εγχείρημα θα είναι ένα πιλοτικό Πρόγραμμα που θα αφορά μία ολοκληρωμένη σύγχρονη περιηγητική διαδρομή, στα ίχνη της αρχαίας Εγνατίας οδού, η οποία θα επισκέπτεται τους αρχαιολογικούς χώρους της Περιφέρειας, με πυρήνα τα αρχαία θέατρα της Μαρώνειας, των Φιλίππων και της Θάσου , αλλά και τους αρχαιολογικούς χώρους, της Δοξιπάρας, της Τραϊανούπολης, της Ζώνης Μεσημβρίας, των Αβδήρων, των Φιλίππων και της Θάσου. Η διαδρομή θα έχει τρεις εισόδους από την Τουρκία: Μια από τις Καστανιές- Αδριανούπολη, μια από τους Κήπους –Κωνσταντινούπολη, και μια τρίτη ακτοπλοϊκώς ή και με υδροπλάνα, από την Τροία –Τσανάκαλε και στη συνέχεια στην Ίμβρο, στη Σαμοθράκη και στην Αλεξανδρούπολη. Δεδομένου μάλιστα ότι η παρακείμενη παραθαλάσσια αρχαία Ζώνη ήταν η κυριότερη πόλη των Κικόνων, τότε η διαδρομή Τροίας – Ζώνης θα μπορούσε να αναπαριστά το μοναδικό τμήμα της διαδρομής του Οδυσσέα που θεωρείται δεδομένο.
Η διαδρομή θα μπορούσε να περιλαμβάνει και χώρους ιστορικού ενδιαφέροντος των νεότερων χρόνων, όπως τα οθωμανικά τεμένη σε Διδυμότειχο (Βογιατζίτ) Κομοτηνή και Ξάνθη, το Ιμαρέτ, την κατοικία και το άγαλμα του Μωχάμετ Άλη, το Κάστρο και το Υδραγωγείο (καμάρες) στην Καβάλα κλπ.
Αντίστοιχα θα λειτουργήσουν και οι άλλες είσοδοι από Βουλγαρία, ενώ βάρος θα δοθεί και στην ενδοπεριφερειακή κινητικότητα και περιήγηση, με μια καμπάνια «γνωρίστε τα μνημεία της Περιφέρειάς μας», παράλληλα με την ανάπτυξη της περιφερειακής συνείδησης.
Η εξειδίκευση θα πρέπει να γίνει στα εξής επί μέρους τμήματα:
Τμήμα Α. Απαιτούμενες υποδομές (Φορέας Υλοποίησης: υπηρεσίες της Περιφέρειας)
Ενδιάμεση διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης
• Αναβάθμιση σε κτηριακές υποδομές και οργάνωση των τελωνείων Κήπων και Καστανιών, ώστε να ανταπεξέλθουν στην πολλαπλάσια αναμενομένη είσοδο τουριστών. Επαναλειτουργία του τελωνείου Σαμοθράκης.
• Υποδομές μεταφορών για τη διασύνδεση των μνημείων, μεταξύ των οποίων και της μόνιμης θαλάσσιας σύνδεσης Τσανάκαλε – Ίμβρου- Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης ή και η χρήση υδροπλάνων και σκαφών αναψυχής για ειδικές περιπτώσεις τουριστικών προσφορών υψηλής ποιότητας. Απαραίτητη η κατασκευή μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη και Σαμοθράκη.
• Ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές (ηλεκτροφωτισμός, πυρασφάλεια)
• Υποδομές πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών
• Χώροι εξυπηρέτησης κοινού (πωλητήρια, εκδοτήρια, WC)
• Εκπόνηση απαιτούμενων μελετών
Τμήμα Β. Επεμβάσεις σε μνημεία (Φορέας Υλοποίησης: υπηρεσίες του Υπ. Πολιτισμού)
• Ώριμα έργα για άμεση δημοπράτηση
• Φάση εξέλιξης εκτελούμενων έργων
• Χρονοδιάγραμμα ωρίμανσης των έργων / εκπόνηση μελετών
Τμήμα Γ. Δημιουργία Φορέα Διαχείρισης–Λειτουργίας
Είναι ορατή η ανάγκη να βρεθεί ο καταλληλότερος φορέας διαχείρισης και λειτουργίας του εγχειρήματος αυτού. (π.χ. μια αναπτυξιακή εταιρεία της Περιφέρειας). Για το θέμα αυτό η τελική πρόταση θα πρέπει να περιγράφει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του φορέα, τον προϋπολογισμό της λειτουργίας του και τις πιθανές πηγές εσόδων. Ο φορέας θα είναι υπεύθυνος και για την εξασφάλιση του απολύτως απαραιτήτου προσωπικού φύλαξης, το οποίο θα πρέπει να είναι κατάλληλα καταρτισμένο.
Τμήμα Δ. «Soft» ενέργειες
• Σύνταξη τεύχους απαιτούμενων «soft» ενεργειών
• Διαφήμιση, προώθηση, εφαρμογές πληροφορικής στην Ελλάδα και στις γειτονικές χώρες, ιδιαίτερα στη Τουρκία.
• Διερεύνηση της δυνατότητας χρηματοδότησης μέσω του έργου της Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας ΑΜΘ
Πώς να προχωρήσουμε
Αρχικά πρέπει να καταγραφούν οι γενικές παρεμβάσεις που πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα και θα συμβάλουν στην αναβάθμιση του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
Για την σήμανση των χώρων
Σε κάθε χώρο πρέπει να υπάρχει μια προκαθορισμένη, προτεινόμενη από τους αρμόδιους αρχαιολόγους, διαδρομή με σαφή σήμανση που να «οργανώνει» την επίσκεψη και να βοηθά στην κατανόηση του αρχαιολογικού χώρου. Να υπάρχουν ενημερωτικές πινακίδες, γενικές αλλά και ειδικές, στα κυριότερα σημεία των χώρων με πλούσιο επεξηγηματικό υλικό και αν είναι δυνατόν και τρισδιάστατες απεικονίσεις ώστε να εμπλουτίζουν την εμπειρία του επισκέπτη και να βοηθούν στην καλύτερη ανάγνωση του χώρου.
Να υπάρχει ενίσχυση της ενότητας των χώρων μέσω πινακίδων, που θα πληροφορούν τον επισκέπτη και για τους άλλους χώρους εντός της εν λόγω πολιτιστικής διαδρομής.
Για τις ψηφιακές υποδομές
Δημιουργία ψηφιακών ξεναγήσεων για τους αρχαιολογικούς χώρους του προγράμματος και διασύνδεσή τους με προγράμματα μέσω κινητών τηλεφώνων και φορητών υπολογιστών τύπου tablet.
Δημιουργία ενιαίας ξενάγησης στην ιντερνετική πλατφόρμα του Google Earth. Στους χώρους αυτούς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κώδικες QR code ή AR code που με την χρήση των έξυπνων κινητών μπορούν να παραπέμπουν είτε σε ειδικά διαμορφωμένες σελίδες του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ είτε σε video και τρισδιάστατα που να αφορούν το συγκεκριμένο σημείο ή αρχαιολογικό χώρο.
Σύνδεση με την τοπική οικονομία
Να υπάρξει σύνδεση των χώρων με επιλεγμένα καταστήματα υγειονομικού και μη ενδιαφέροντος (καφενεία, εστιατόρια, είδη λαϊκής τέχνης κλπ.) στους κοντινούς οικισμούς, ώστε η τοπική κοινότητα να καταστεί αρωγός του εγχειρήματος. Αυτονόητο είναι ότι τα μαγαζιά που θα επιλεγούν θα πρέπει και εκείνα με την σειρά τους να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις ποιότητας και αισθητικής.
Στο σχεδιασμό εντάσσεται και η δημιουργία και διάθεση αναμνηστικών προϊόντων των χώρων (έντυπα και αντικείμενα) με σημεία πώλησης στα υπάρχοντα πωλητήρια των Αρχαιολογικών Μουσείων ή στα εκδοτήρια εισιτηρίων.
Συγκοινωνιακή σύνδεση με τα αρχαιολογικά Μουσεία και τα κέντρα των κοντινών πόλεων.
Σύνδεση με τοπικούς παραγωγούς αγροτικών προϊόντων ή τους αλιείς, με σκοπό την πιστοποίηση των προϊόντων τους σε σχέση με τον αρχαιολογικό χώρο.
Συνεργασία με τα Περιφερειακά ΜΜΕ για την προβολή του εγχειρήματος, αλλά και με τη δική τους «έξυπνη» πολιτική προβολής και διαφήμισης των επιχειρήσεων που σχετίζονται με την τουριστική ανάπτυξη.
Βασικές υποδομές στους αρχαιολογικούς χώρους
Ύπαρξη επαρκών και οργανωμένων χώρων στάθμευσης και χώρων για την ασφαλή εκτέλεση των απαραίτητων ελιγμών των πούλμαν.
Κατασκευή περαιτέρω σημείων στάσης και θέασης σε εγγύτητα με τα θέατρα και τους αρχαιολογικούς χώρους. Ιδανικά κάποια από αυτά τα σημεία θα πρέπει να χωροθετηθούν έτσι ώστε να καθοδηγούν τον επισκέπτη να «ανακαλύπτει» κάτι νέο μέσα ή γύρω από τον χώρο
Ύπαρξη των βασικών κτιριακών εγκαταστάσεων, δηλαδή φυλάκια, με ταυτόχρονη χρήση των και ως εκδοτηρίου εισιτηρίων. Κατασκευή χώρων υγιεινής και για ΑΜΕΑ.
Επέκταση του δικτύου πόσιμου νερού σε περισσότερα τμήματα των χώρων με κατάλληλα διαμορφωμένες και σημασμένες βρύσες.
Κάλυψη των χώρων με wi-fi, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν οι ηλεκτρονικές ξεναγήσεις.
Εξειδίκευση των έργων αυτών θα πρέπει να γίνει για κάθε Αρχαιολογικό χώρο ξεχωριστά, σε συνεργασία με τις υπηρεσίες των Εφοριών, του υπουργείου πολιτισμού, της Περιφέρειας και των αντίστοιχων δήμων.
Δημιουργία κοινής ταυτότητας
Γραφιστική ομαδοποίηση των χώρων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα, όπως λ.χ. η ενιαία μορφή εισιτηρίου, το οποίο θα μπορούσε ενδεικτικά να έχει τυπωμένες εικόνες των αρχαιολογικών χώρων και των θεάτρων και μια αναβαθμισμένη αισθητική ώστε να μετατρέπεται σε αναμνηστικό.
Επιλογή από τις εφορίες αλλά και με το Υπουργείο Πολιτισμού αν και σε ποιους από τους χώρους που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα θα υπάρχει εισιτήριο εισόδου.
Λογότυπος
της διαδρομής
Δημιουργικό σε μακέτες (σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή) για το διαφημιστικό– πληροφοριακό υλικό της διαδρομής, που συνίσταται σε:
Ενημερωτικά τεύχη – φυλλάδια (ένα για τη διαδρομή ως πολιτιστικό προϊόν και από ένα για κάθε αρχαιολογικό χώρο)- αφισσέτες
Τον κόμβο (site) της διαδρομής στο διαδίκτυο
Η πρόταση βέβαια απαιτεί περισσότερη επεξεργασία σε συνεργασία με αρχαιολόγους των Εφοριών Κλασικών, Μεσαιωνικών και Νεότερων μνημείων της Περιφέρειας, αλλά και με συμβούλους «έξυπνων» προγραμμάτων. Ήδη το σωματείο «Διάζωμα» ανέλαβε να την επεξεργασθεί, ώστε να κατατεθεί στην Περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης για την ένταξή της στην νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ.
http://www.gnomionline.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου