21 Φεβρουαρίου 2014

Διευκρινίσεις για το θέμα των υδατοδρομίων από τον ΟΛΑ


Το θέμα της εγκατάστασης και λειτουργίας υδατοδρομίων στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης έρχεται πάλι στην επικαιρότητα, μετά την ανακοίνωση της πρόθεσης της κυβέρνησης να «τρέξει» για τη δημιουργία τους σε διάφορες περιοχές της χώρας. Η δημιουργία υδατοδρομίων αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, τα στελέχη του οποίου εδώ και μήνες ασχολούνται με τις δυνατότητες και τις λεπτομέρειες ενός τέτοιου project. Ωστόσο, τα γραφειοκρατικά εμπόδια και το μέχρι πρόσφατα ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, με βασικότερο πρόβλημα αυτό της συμβατότητας του μάστερ πλαν κάθε λιμανιού με τη λειτουργία υδατοδρομίου – πράγμα που, σύμφωνα με τον ΟΛΑ, δεν προέβλεπε κανένα μάστερ πλαν σε κανένα λιμάνι. Το ζήτημα αυτό λύνεται εν μέρει με νέα απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας. Για το θέμα παίρνει θέση ο ΟΛΑ με ανακοίνωσή του, σημειώνοντας πως παρακολουθεί τις εξελίξεις και είναι σε εγρήγορση, προκειμένου να είναι έτοιμος να καταθέσει σχετικό αίτημα αδειοδότησης το επόμενο διάστημα.
Η ανακοίνωση ΟΛΑ 
Με αφορμή τη συζήτηση που έχει ανοίξει αναφορικά με την εγκατάσταση υδατοδρομίου στον λιμένα Αλεξανδρούπολης, κρίνεται σκόπιμο να γίνει μία σύντομη αναφορά στο ισχύον νομικό καθεστώς; που διέπει την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων και να αποσαφηνιστούν διάφορα διαδικαστικά ζητήματα που έχουν προκύψει μέχρι σήμερα, εξειδικεύοντας στην περίπτωση των λιμένων της περιοχής μας.
Με τη νομοθετική ρύθμιση του Ν.4146/2013 τον Απρίλιο του 2013, άνοιξε ο δρόμος για τη χορήγηση αδειών λειτουργίας υδατοδρομίων αόριστης διάρκειας και υπήρξε άμεση εκδήλωση ενδιαφέροντος για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων σε σημαντικό αριθμό λιμένων της ελληνικής επικράτειας, μεταξύ των οποίων και σε αυτά της Αλεξανδρούπολης και Καμαριώτισσας Σαμοθράκης.
Στο πλαίσιο ωστόσο υποβολής και εξέτασης αιτήσεων αδειοδότησης, έγινε άμεσα αντιληπτό ότι η υιοθέτηση και πιστή εφαρμογή των διατάξεων του Ν.4146/2013 απαιτεί τη συντονισμένη και αποτελεσματική συνεργασία πολλών εμπλεκόμενων φορέων και προέκυψαν κενά σε σχέση τόσο με την έκδοση ΚΥΑ που προβλέπονται από τον ανωτέρω νόμο, όσο και με διευκρινίσεις που έπρεπε να δοθούν σε διαδικαστικά ζητήματα χωροθέτησης, αδειοδότησης και διοικητικής λειτουργίας των υδατοδρομίων.
Σε αυτό το διευκρινιστικό πλαίσιο του νομοθετικού κενού κινείται πρόσφατη Εγκύκλιος του Γεν Γραμ. Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων (ΓΓΛΠΝΕ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στις 5/2/2014, που απευθύνεται προς τους Φορείς Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων και διασαφηνίζει ζητήματα που εμπίπτουν στις θεσμικές αρμοδιότητες της ΥΝΑ/ΓΓΛΠΝΕ.
Το νομοθετικό κενό αφορούσε κυρίως την συμβατότητα του “Master Plan κάθε λιμένα με την χορήγηση άδειας υδατοδρομίου, καθώς κανένα Master Plan δεν προβλέπει την λειτουργία υδατοδρομίου!”
Αυτό το πρόβλημα πλέον το ξεπερνά εν μέρει η παραπάνω εγκύκλιος και ανοίγει ο δρόμος για τη λειτουργία υδατοδρομίων. Με άλλα λόγια είτε κατέθεσε κανείς αίτηση πριν ένα έτος είτε καταθέσει τώρα, δεν αλλάζει απολύτως τίποτα καθώς οι παλαιότερες αιτήσεις δεν μπορούσαν να αξιολογηθούν χωρίς την παράκαμψη του Master Plan.
Αναγνωρίζοντας τη σημαντική αναπτυξιακή προοπτική που δημιουργεί η λειτουργία υδατοδρομίων στην περιοχή της Περιφέρειας ΑΜΘ και ειδικότερα στη ζώνη αρμοδιότητας του, ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, όπως αυτό αναλύεται παραπάνω.
Σε επίπεδο χωροθέτησης και στα πλαίσια της διαβούλευσης για τη διαμόρφωση του Περιφερειακού Σχεδιασμού, έχει εγκαίρως επισημάνει το σχετικό ζήτημα, προτείνοντας τη χωροθέτηση υδατοδρομίων τόσο στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όσο και σε αυτό της Καμαριώτισσας Σαμοθράκης. Επίσης, κατά την πρόσφατη αναθεώρηση του Σχεδίου Ασφάλειας Λιμένα Αλεξανδρούπολης, έχουν προβλεφθεί οι απαιτούμενες εγκαταστάσεις ασφαλείας στην περιοχή όπου προβλέπεται η χωροθέτηση υδατοδρομίου.
Μετά την αποσαφήνιση των διαδικαστικών θεμάτων που δόθηκαν μέσω της πρόσφατης Εγκυκλίου της ΥΝΑ/ΓΓΛΠΝΕ και σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, αναζητείται πλέον το κατάλληλο σχήμα διοικητικής λειτουργίας, βάσει του οποίου θα προκύψει η απαιτούμενη διαδικασία αδειοδότησης της εγκατάστασης, ενώ παράλληλα προχωρά ο σχεδιασμός των εγκαταστάσεων και η ενσωμάτωση τους στα Master Plan των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καμαριώτισσας.
http://www.gnomionline.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: