Αρκεί μία ματιά στον ενεργειακό χάρτη της χώρας για να αντιληφθεί κανείς ότι στην περιοχή της Θράκης, τα επόμενα χρόνια, θα επικρατήσει ένας… συνωστισμός από αγωγούς φυσικού αερίου. Μετά τον ελληνοτουρκικό αγωγό, που εγκαινιάστηκε το 2007 από τους Καραμανλή και Ερντογάν, έρχεται ο διαδριατικός αγωγός ΤΑΡ, οι λεγόμενοι «διασυνδετήριοι αγωγοί», ο αγωγός LNG για το υγροποιημένο φυσικό αέριο… Παρ’ όλα αυτά, δεν προβλέπεται πουθενά η δυνατότητα χρήσης του φτηνού αυτού μέσου μέσα στις πόλεις, από τα νοικοκυριά της Θράκης.
Πριν από αρκετά χρόνια, κι ενώ βρισκόταν στη φάση της υλοποίησης το έργο του ελληνοτουρκικού αγωγού στην περιοχή μας, άμεσα εμπλεκόμενος, θέλοντας να διατηρήσει την ανωνυμία του, ερωτηθείς από τη «ΓΝΩΜΗ» για το πότε θα μπορούν να έχουν τα σπίτια στον Έβρο φυσικό αέριο, είχε – σχεδόν χαριτολογώντας- απαντήσει: «Ποτέ!». Όπως εξήγησε στη συνέχεια, το κόστος ενός τέτοιου εγχειρήματος θα ήταν τεράστιο και το κέρδος αμφίβολο.
Όπως λένε αυτοί που ασχολούνται με το αντικείμενο, η εύρεση επενδυτή που θα αναλάβει την παροχή του φυσικού αερίου μέσω των δικτύων διανομής πόλεων είναι μία δύσκολη υπόθεση, γι’ αυτό άλλωστε και μέχρι σήμερα τέτοια δίκτυα λειτουργούν μόνο σε πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα. Θα πρέπει να υπάρχουν μία σειρά από προϋποθέσεις, όπως η πυκνή πληθυσμιακή κάλυψη, το επιβεβαιωμένο ενδιαφέρον των νοικοκυριών για σύνδεση με το δίκτυο, μέσα μάλιστα από τη διαδικασία αλλαγών στους λέβητες της κάθε οικοδομής.
Στην περιοχή μας, μετά από τεράστιες καθυστερήσεις, φυσικό αέριο χρησιμοποιεί για τις ανάγκες του το νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, εδώ και περίπου 1 χρόνο. Με τη χρήση του φυσικού αερίου, το συγκρότημα του νοσοκομείου μειώνει τις δαπάνες για θέρμανση και άλλες λειτουργίες κατά 25%. Χαρακτηριστικά, αναφέρεται πως το μηνιαίο κόστος, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες, για τη λειτουργία καυστήρων και λεβήτων έφτανε και τις 250.000 ευρώ.
Όπως λένε αυτοί που ασχολούνται με το αντικείμενο, η εύρεση επενδυτή που θα αναλάβει την παροχή του φυσικού αερίου μέσω των δικτύων διανομής πόλεων είναι μία δύσκολη υπόθεση, γι’ αυτό άλλωστε και μέχρι σήμερα τέτοια δίκτυα λειτουργούν μόνο σε πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα. Θα πρέπει να υπάρχουν μία σειρά από προϋποθέσεις, όπως η πυκνή πληθυσμιακή κάλυψη, το επιβεβαιωμένο ενδιαφέρον των νοικοκυριών για σύνδεση με το δίκτυο, μέσα μάλιστα από τη διαδικασία αλλαγών στους λέβητες της κάθε οικοδομής.
Στην περιοχή μας, μετά από τεράστιες καθυστερήσεις, φυσικό αέριο χρησιμοποιεί για τις ανάγκες του το νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, εδώ και περίπου 1 χρόνο. Με τη χρήση του φυσικού αερίου, το συγκρότημα του νοσοκομείου μειώνει τις δαπάνες για θέρμανση και άλλες λειτουργίες κατά 25%. Χαρακτηριστικά, αναφέρεται πως το μηνιαίο κόστος, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες, για τη λειτουργία καυστήρων και λεβήτων έφτανε και τις 250.000 ευρώ.
Καλά νέα από το δήμο Αλεξάνδρειας
Ωστόσο, δεν πρόκειται για ένα «όνειρο θερινής νυκτός». Όπως σημείωσε σε πρόσφατη εκδήλωση για τον αγωγό ΤΑΡ, στέλεχος της εταιρείας, «είναι μία δύσκολη, αλλά όχι ανέφικτη υπόθεση. Χρειάζεται συντονισμός, πίεση, ενδιαφέρον και από τους τοπικούς φορείς και τις τοπικές κοινωνίες».
Άλλωστε, πριν από λίγες ημέρες, στο δήμο Αλεξάνδρειας, ο δήμαρχος Παναγιώτης Γκυρίνης υποδέχθηκε τον πρόεδρο της εταιρίας CTIP Oil & Gas SRL κ. Reda Ginena. Όπως γράφει το inveria.gr, ο κ. Ginena παρέθεσε στο δήμαρχο το σχέδιο της εταιρείας που συνίσταται στην κατασκευή ενός σταθμού και πρατηρίου ανεφοδιασμού αυτοκινήτων με φυσικό αέριο καθώς επίσης και την κατασκευή δικτύου διανομής εντός της πόλης της Αλεξάνδρειας ώστε να συνδεθούν τα σπίτια και οι οικοδομές προαιρετικά με το φθηνότερο καύσιμο στην αγορά
Ο δήμαρχος άκουσε με προσοχή την πρόταση των επενδυτών που ανέρχεται σύμφωνα με το πλάνο τους στα έξι εκατομμύρια ευρώ και έχει ορίζοντα υλοποίησης τα τρία χρόνια και χρόνο απόσβεσης τα δέκα. Στην συνέχεια ο κ. Γκυρίνης έκανε μια σειρά από ερωτήσεις στους εκπροσώπους της ενδιαφερόμενης εταιρίας σχετικά με την επένδυση και το προσδοκώμενο όφελος για τους πολίτες και τόνισε ότι κατ΄ αρχήν είναι θετικός έναντι ενός τέτοιου ενδεχομένου αφού η πολυετής πρακτική πόλεων που έχουν συνδεθεί οι κατοικίες με φυσικό αέριο είναι απόλυτα θετική και διευκρίνισε ότι το θέμα πρέπει να παρουσιαστεί αναλυτικά τόσο στην διοίκηση του δήμου όσο και στο σύνολο του δημοτικού συμβουλίου και κυρίως, στους δημότες και κατοίκους συνολικά ώστε να ληφθεί η απόφαση.
Το πρότυπο της ΕΠΑ Θεσσαλίας Ωστόσο, δεν πρόκειται για ένα «όνειρο θερινής νυκτός». Όπως σημείωσε σε πρόσφατη εκδήλωση για τον αγωγό ΤΑΡ, στέλεχος της εταιρείας, «είναι μία δύσκολη, αλλά όχι ανέφικτη υπόθεση. Χρειάζεται συντονισμός, πίεση, ενδιαφέρον και από τους τοπικούς φορείς και τις τοπικές κοινωνίες».
Άλλωστε, πριν από λίγες ημέρες, στο δήμο Αλεξάνδρειας, ο δήμαρχος Παναγιώτης Γκυρίνης υποδέχθηκε τον πρόεδρο της εταιρίας CTIP Oil & Gas SRL κ. Reda Ginena. Όπως γράφει το inveria.gr, ο κ. Ginena παρέθεσε στο δήμαρχο το σχέδιο της εταιρείας που συνίσταται στην κατασκευή ενός σταθμού και πρατηρίου ανεφοδιασμού αυτοκινήτων με φυσικό αέριο καθώς επίσης και την κατασκευή δικτύου διανομής εντός της πόλης της Αλεξάνδρειας ώστε να συνδεθούν τα σπίτια και οι οικοδομές προαιρετικά με το φθηνότερο καύσιμο στην αγορά
Ο δήμαρχος άκουσε με προσοχή την πρόταση των επενδυτών που ανέρχεται σύμφωνα με το πλάνο τους στα έξι εκατομμύρια ευρώ και έχει ορίζοντα υλοποίησης τα τρία χρόνια και χρόνο απόσβεσης τα δέκα. Στην συνέχεια ο κ. Γκυρίνης έκανε μια σειρά από ερωτήσεις στους εκπροσώπους της ενδιαφερόμενης εταιρίας σχετικά με την επένδυση και το προσδοκώμενο όφελος για τους πολίτες και τόνισε ότι κατ΄ αρχήν είναι θετικός έναντι ενός τέτοιου ενδεχομένου αφού η πολυετής πρακτική πόλεων που έχουν συνδεθεί οι κατοικίες με φυσικό αέριο είναι απόλυτα θετική και διευκρίνισε ότι το θέμα πρέπει να παρουσιαστεί αναλυτικά τόσο στην διοίκηση του δήμου όσο και στο σύνολο του δημοτικού συμβουλίου και κυρίως, στους δημότες και κατοίκους συνολικά ώστε να ληφθεί η απόφαση.
Πάνω από το 50% των κατοίκων του Βόλου απολαμβάνουν σήμερα φυσικό αέριο στα σπίτια τους. Υπεύθυνη για αυτό η ΕΠΑ Θεσσαλίας, η οποία δραστηριοποιείται στην περιοχή από το 2000, έχοντας διαρκώς ανοδική πορεία. Η κάλυψη του δικτύου ανέρχεται στο 74% του συνόλου του οδικού δικτύου και ήδη το 50,5% των πολιτών του Βόλου απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα της χρήσης του φυσικού αερίου. Έως σήμερα έχουν κατασκευαστεί, εντός του Δήμου, 258 km Δικτύου Χαμηλής πίεσης και 27 km μέσης πίεσης. Παράλληλα, 58 δημόσια κτίρια και 76 σχολεία του Δήμου κάνουν χρήση φυσικού αερίου, δίχως να «πονοκεφαλιάζουν» οι διευθύνσεις των σχολείων και οι σχολικές επιτροπές του δήμου για το πού θα βρουν λεφτά για πετρέλαιο, όπως γίνεται στην περίπτωση του δήμου Αλεξανδρούπολης, και όχι μόνο…
Η ΕΠΑ Θεσσαλίας έχει επεκτείνει το έργο της και σε άλλους δήμους. Η κάλυψη του δικτύου φυσικού αερίου σήμερα στο Δήμο Τρικκαίων ξεπερνά το 45% και στο Δήμο Καρδίτσας το 56%, με αποτέλεσμα πάνω από 14.000 και 17.000 πολίτες των δύο Δήμων αντίστοιχα, να επωφελούνται από τα πλεονεκτήματα και να χρησιμοποιούν σήμερα το φυσικό αέριο. Σε εξέλιξη βρίσκεται και το μεγάλο έργο σύνδεσης των 62 Δημοτικών κτιρίων στην πόλη των Τρικάλων και 41 Δημοτικών κτιρίων στην πόλη της Καρδίτσας. Στην πόλη των Τρικάλων, αναμένεται να υποβληθεί σχετική πρόταση από το Δήμο για την κατασκευή των εσωτερικών εγκαταστάσεων, προκειμένου να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατό η τροφοδότηση των κτιρίων, ενώ στην πόλη της Καρδίτσας αναμένεται εντός του επερχόμενου διαστήματος να πραγματοποιηθεί η τροφοδότηση σε 13 εσωτερικές εγκαταστάσεις σχολικών κτιρίων.
ΕΠΑ ΑΜΘ: Ιδρύεται… χρόνια τώρα
Η ιστοσελίδα της ΔΕΠΑ πάντως, συνεχίζει να κάνει λόγο για πρόθεση της εταιρείας για δημιουργία ΕΠΑ ΑΜΘ, η οποία χαρακτηρίζει ως «υπό ίδρυση».
«Η ΔΕΠΑ έχοντας ήδη κατασκευάσει υποδομές διανομής φυσικού αερίου περίπου 150 χιλιομέτρων σε δίκτυο μέσης & χαμηλής πίεσης, πρόκειται να ιδρύσει την ΕΠΑ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία θα έχει δραστηριότητα στους εξής νομούς: Δράμας, Καβάλας, Ξάνθης, Έβρου και Ροδόπης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 2001, περίπου το 5,6% του πληθυσμού της Ελλάδας κατοικεί στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ποσοστό το οποίο αντιστοιχεί σε 611.067 κατοίκους.
Η έκταση που θα καλύπτεται είναι 14.157 τετραγωνικών χιλιομέτρων, αντιπροσωπεύοντας το 10,7% της συνολικής έκτασης της Ελλάδας. Η ΕΠΑ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θα συμπεριλαμβάνει επίσης τις πόλεις της Κομοτηνής, Ξάνθης, Αλεξανδρούπολης, Δράμας και Καβάλας, όπου και υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση βιομηχανιών».
Παράλληλα, στο τελικό σχέδιο του προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2014-2023 που στα τέλη του 2014 υποβλήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, υπάρχει αναφορά στη δημιουργία μετρητικών και ρυθμιστικών σταθμών σε Κομοτηνή και Μεσημβρία και σταθμού συμπίεσης στους Κήπους, με προϋπολογισμό 85 εκ. ευρώ. Όπως αναφέρεται, τα εν λόγω έργα είναι υπό τεχνική μελέτη, ενώ δεν έχει καθορισθεί ούτε ο τρόπος χρηματοδότησης ούτε ο τρόπος ανάκτησης επενδύσεων.
Το έργο, σημειώνεται, έχει ως στόχο την αύξηση της Μεταφορικής Ικανότητας του ΕΣΦΑ προκειμένου να γίνει εφικτή τόσο η δυνατότητα τροφοδοσίας της ελληνικής αγοράς με μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου όσο και η δυνατότητα διαμετακόμισης ποσοτήτων φυσικού αερίου προς την ευρωπαϊκή αγορά με την χρήση κατάντη συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου με τη μορφή ΑΣΦΑ που υπάρχει δυνατότητα να αναπτυχθούν στην περιοχή (Trans Adriatic Pipeline-TAP, IGB,
IGI). Δεδομένου ότι δεν έχουν καθορισθεί ακόμα οι σχετικές ανάγκες, το μέγεθος του σταθμού συμπίεσης δεν είναι καθορισμένο ακόμα.
Το έργο περιλαμβάνει και δύο μετρητικούς/ρυθμιστικούς σταθμούς: ένα στην Κομοτηνή και ένα στη Ν. Μεσημβρία για τη διασύνδεση του ΕΣΦΑ με υποδομές διαμετακόμισης φυσικού αερίου. Επισημαίνεται ακόμη πως «είναι σαφές ότι η υλοποίηση και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου εξαρτώνται από το ενδιαφέρον των Χρηστών».
Η ιστοσελίδα της ΔΕΠΑ πάντως, συνεχίζει να κάνει λόγο για πρόθεση της εταιρείας για δημιουργία ΕΠΑ ΑΜΘ, η οποία χαρακτηρίζει ως «υπό ίδρυση».
«Η ΔΕΠΑ έχοντας ήδη κατασκευάσει υποδομές διανομής φυσικού αερίου περίπου 150 χιλιομέτρων σε δίκτυο μέσης & χαμηλής πίεσης, πρόκειται να ιδρύσει την ΕΠΑ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία θα έχει δραστηριότητα στους εξής νομούς: Δράμας, Καβάλας, Ξάνθης, Έβρου και Ροδόπης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 2001, περίπου το 5,6% του πληθυσμού της Ελλάδας κατοικεί στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ποσοστό το οποίο αντιστοιχεί σε 611.067 κατοίκους.
Η έκταση που θα καλύπτεται είναι 14.157 τετραγωνικών χιλιομέτρων, αντιπροσωπεύοντας το 10,7% της συνολικής έκτασης της Ελλάδας. Η ΕΠΑ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θα συμπεριλαμβάνει επίσης τις πόλεις της Κομοτηνής, Ξάνθης, Αλεξανδρούπολης, Δράμας και Καβάλας, όπου και υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση βιομηχανιών».
Παράλληλα, στο τελικό σχέδιο του προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2014-2023 που στα τέλη του 2014 υποβλήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, υπάρχει αναφορά στη δημιουργία μετρητικών και ρυθμιστικών σταθμών σε Κομοτηνή και Μεσημβρία και σταθμού συμπίεσης στους Κήπους, με προϋπολογισμό 85 εκ. ευρώ. Όπως αναφέρεται, τα εν λόγω έργα είναι υπό τεχνική μελέτη, ενώ δεν έχει καθορισθεί ούτε ο τρόπος χρηματοδότησης ούτε ο τρόπος ανάκτησης επενδύσεων.
Το έργο, σημειώνεται, έχει ως στόχο την αύξηση της Μεταφορικής Ικανότητας του ΕΣΦΑ προκειμένου να γίνει εφικτή τόσο η δυνατότητα τροφοδοσίας της ελληνικής αγοράς με μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου όσο και η δυνατότητα διαμετακόμισης ποσοτήτων φυσικού αερίου προς την ευρωπαϊκή αγορά με την χρήση κατάντη συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου με τη μορφή ΑΣΦΑ που υπάρχει δυνατότητα να αναπτυχθούν στην περιοχή (Trans Adriatic Pipeline-TAP, IGB,
IGI). Δεδομένου ότι δεν έχουν καθορισθεί ακόμα οι σχετικές ανάγκες, το μέγεθος του σταθμού συμπίεσης δεν είναι καθορισμένο ακόμα.
Το έργο περιλαμβάνει και δύο μετρητικούς/ρυθμιστικούς σταθμούς: ένα στην Κομοτηνή και ένα στη Ν. Μεσημβρία για τη διασύνδεση του ΕΣΦΑ με υποδομές διαμετακόμισης φυσικού αερίου. Επισημαίνεται ακόμη πως «είναι σαφές ότι η υλοποίηση και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου εξαρτώνται από το ενδιαφέρον των Χρηστών».
Της Κικής Ηπειρώτου
http://www.gnomionline.gr
http://www.gnomionline.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου