Ο βασιλιάς είναι γυμνός. Τη γύμνια του, τουλάχιστον τα τελευταία δυόμισι χρόνια, επιχειρεί να καλύψει με εκβιασμούς και απειλές προς την εκλεγμένη κυβέρνηση, στο ίδιο μοτίβο: τελεσίγραφα για διακοπή εργασιών και χρησιμοποίηση των εργαζομένων ως ασπίδας. Πολύ πίσω χρονικά, στήθηκε βιομηχανία διώξεων και εκφοβισμού των πολιτών που υπερασπίζονται τα αυτονόητα. Ο λόγος για την καναδική πολυεθνική Eldorado Gold και τη θυγατρική της Ελληνικός Χρυσός, συνοδεία εγχώριων τενόρων που δυστυχώς για τη Δημοκρατία τυχαίνει να είναι και πολιτικά κόμματα.
Το περιεχόμενο της προσφυγής του Ελληνικού Δημοσίου (υπουργεία Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας) μέσω του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στη διαδικασία της προσφυγής που ξεκίνησε επισήμως την Πέμπτη κατά της Ελληνικός Χρυσός τεκμηριώνει θεμελιώδεις, μονομερείς παραβάσεις της Σύμβασης Μεταβίβασης των μεταλλείων Κασσάνδρας του 2003, η οποία κυρώθηκε με νόμο τον Ιανουάριο του 2004, αλλά και καταπάτηση των περιβαλλοντικών όρων που εγκρίθηκαν με Κοινή Υπουργική Απόφαση το 2011.
Κορυφαία παράβαση, παρ’ ότι όφειλε να το πράξει το αργότερο μέχρι το τέλος του 2015, η μη απόδειξη της εφαρμοσιμότητας της προτεινόμενης μεθόδου μεταλλουργίας, της λεγόμενης ακαριαίας τήξης για την παραγωγή καθαρών τελικών προϊόντων καθαρού χρυσού, αργύρου και χαλκού, αλλά και της διασφάλισης της υγείας των εργαζομένων, των κατοίκων της περιοχής και της προστασίας του περιβάλλοντος. Κι αυτό γιατί η περιεκτικότητα των συμπυκνωμάτων κυρίως της Ολυμπιάδας σε τοξικό αρσενικό είναι ιδιαίτερη υψηλή, πάνω από 8%. Όπου έχει εφαρμοστεί η εν λόγω μεταλλουργική διαδικασία, «δουλεύει» με όριο κάτω του 0,4%.
Αναλυτικότερα, στην προσφυγή επισημαίνεται ότι ο σκοπός της Σύμβασης Μεταβίβαση ήταν η αξιοποίηση του εθνικού ορυκτού πλούτου και της προστιθέμενης αυτού αξίας μέσω εγχώριας παραγωγής καθαρών μετάλλων με την κατασκευή στη θέση Μαντέμ Λάκκος εργοστασίου μεταλλουργίας το οποίο θα τροφοδοτείται με συμπυκνώματα από τα μεταλλεία Ολυμπιάδας και Σκουριών. Η βασική τεχνική μελέτη του εργοστασίου μεταλλουργίας θα έπρεπε να τεκμηριώνει με τις απαιτούμενες ειδικές μελέτες εφαρμογής όλη την καθετοποιημένη παραγωγική διαδικασία μέχρι την παραγωγή του τελικού καθαρού προϊόντος, καθώς η έγκρισή της από τη διοίκηση θα επείχε θέση οριστικής έγκρισης του επενδυτικού σχεδίου, της εταιρείας, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση (άρθρο 3).
Όμως η εν λόγω τεχνική μελέτη όπως υποβλήθηκε με τα προσαρτήματά της στις 22.12.2014 «δεν περιέχει αποδεικτικά στοιχεία εφαρμογής της ολοκληρωμένης μεθόδου μεταλλουργικής επεξεργασίας, επί της οποίας στηρίζεται ουσιαστικά η αδειοδότηση (τεχνική και περιβαλλοντική), η κατασκευή και λειτουργία εργοστασίου μεταλλουργίας».
Με αυτόν τον τρόπο, υπογραμμίζει το Ελληνικό Δημόσιο, καταδεικνύεται η πρόθεση της εταιρείας να μην κατασκευάσει το εργοστάσιο μεταλλουργίας στην πληρότητά του κατά παράβαση της ρητής συμβατικής υποχρέωσης (άρθρο 3 της Σύμβασης) όσο και των όρων της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων. Το περιεχόμενο της κομβικής αυτής Τεχνικής Μελέτης της η τεχνική μελέτη “μεταλλουργικής μονάδας χαλκού, χρυσού και θειικού οξέος Μαντέμ Λάκκου” σε εκτέλεση των αποφάσεων έγκρισης των τεχνικών μελετών των υπο-έργων σκουριών και Ολυμπιάδας, έτσι όπως κατατέθηκε στις αρμόδιες υπηρεσίες, αποτελεί μονομερή και ανεπίτρεπτη μεταβολή των συμφωνηθέντων μεταξύ και συνιστά ευθεία και σαφή παράβαση του άρθρου 3 και ματαίωση του αντικειμένου και του σκοπού της. Εντοπίζονται σοβαρές πλημμέλειες και κενά:
* Δεν υποβλήθηκαν τα τελικά στάδια παραγωγής καθαρών μετάλλων χρυσού, χαλκού και αργύρου στη διαδικασία απόδειξης μέσω δοκιμών και δεν περιελήφθησαν στην επικαιροποιημένη προμελέτη της εταιρείας (της φινλανδικής Outotec) που πραγματοποίησε τις δοκιμές.
* Η καθετοποιημένη παραγωγική διαδικασία δεν αποτυπώνεται στα παραρτήματα της τεχνικής μελέτης μεταλλουργικής μονάδας στην πληρότητά της, ήτοι μέχρι του σταδίου της παραγωγής -ως τελικού προϊόντος της μεταλλουργικής διαδικασίας- μετάλλων χρυσού χαλκού, και αργύρου. Αντιθέτως, στην επικαιροποιημένη προμελέτη ρητώς αναφέρεται ότι “το υπόλειμμα εκχύλισης ‘μάτα’ θα είναι το τελικό προϊόν της διαδικασίας”.
* Από τις παραδοχές, το περιεχόμενο και τα συμπεράσματα της ίδιας επικαιροποιημένης προμελέτης έχουν απαλειφθεί όλα τα στάδια της ακολουθούσας την τήξη παραγωγικής διαδικασίας. Έχει μάλιστα τροποποιηθεί το εγκεκριμένο διάγραμμα ροής του επενδυτικού σχεδίου με την αφαίρεση των σταδίων που περιγράφουν την παραγωγή από το εργοστάσιο στη θέση Μαντέμ Λάκκος καθαρών μετάλλων, χρυσού, χαλκού και αργύρου.
Πρόκειται για τη μελέτη που τον Ιούλιο του 2016 το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απορρίπτει, την επιστρέφει στην Ελληνικός Χρυσός για να συμπληρωθεί και ζητάει να επανυποβληθεί με το σύνολο των απαιτούμενων μελετών εφαρμογής του τελικού σταδίου μεταλλουργίας. Η εταιρεία όχι μόνο δεν το πράττει αλλά καταθέτει αίτηση θεραπείας, την οποία απορρίπτει στις αρχές Νοεμβρίου ο τότε ΥΠΕΝ Π. Σκουρλέτης.
Στη συνέχεια, 28.12.2016, η Ελληνικός Χρυσός προσφεύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση της Υπουργικής Απόφασης. Κατά πληροφορίες, το ΣτΕ έως τώρα δεν έχει ορίσει δικάσιμο. Προφανώς τόσα χρόνια η Ελληνικός Χρυσός παρανομούσε, διότι αποκόμιζε αφορολόγητα κέρδη καταληστεύοντας τον ορυκτό πλούτο της Χαλκιδικής, καθώς εξήγαγε τα συμπυκνώματα για παραγωγή χρυσού σε τρίτες χώρες. Με αυτό συνδέονται και οι εκβιασμοί της περασμένης Δευτέρας από τη μητρική εταιρεία για αναστολή στις 22 Σεπτεμβρίου των εργασιών στη Χαλκιδική παρ’ ότι από τον περασμένο Δεκέμβριο, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικός Χρυσός Δ. Δημητριάδης, ο υπουργός ΠΕΝ Γ. Σταθάκης τους είχε ενημερώσει ότι σκέφτεται την προσφυγή στη διαιτησία
Διαιτησία
Την προετοιμασία της διαδικασίας, η οποία προβλέπεται από το άρθρο 7 της Σύμβασης Μεταβίβασης, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 52 του Νόμου 3220/2004 για προσφυγή στη διαιτησία είχε προαναγγείλει σε συνέντευξή του στην “Αυγή” της Κυριακής (14 Μαΐου) ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκης. Τον Ιούνιο απευθύνθηκε προς τούτο στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Την περασμένη Πέμπτη δικαστικός επιμελητής παρέδωσε την προσφυγή στην Ελληνικό Χρυσός για να ορίσει τον δικό της διαιτητή (εντός ενός μηνός) και στον διαιτητή που θα εκπροσωπήσει το Ελληνικό Δημόσιο (ο κ. Γ. Χρυσικός, επίτιμος αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου).
Ο επιδιαιτητής επιλέγεται από τους διαιτητές των μερών εντός δεκαπέντε ημερών από τον διορισμό του τελευταίου διαιτητή. Στην περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία στο πρόσωπό του, αυτός ορίζεται από τον πρόεδρο του Αρείου Πάγου.
Η απόφαση εκδίδεται σε τρεις μήνες από τον διορισμό του επιδιαιτητή, είναι οριστική και αμετάκλητη και άμεσα εκτελεστή. Δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε τακτικό η έκτακτο ένδικο μέσο και είναι δεσμευτική για τα μέρη.
avgi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου