7 Ιουνίου 2014

Η… πονεμένη ιστορία του αεροδρομίου Σαμοθράκης


Σχεδόν 30 χρόνια έχουν περάσει από τότε που εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά η κατασκευή αεροδρομίου στη Σαμοθράκη. Ήταν το 1985, δια στόματος Γεράσιμου Αρσένη, ο οποίος είχε επισκεφθεί την Ξάνθη ως υπουργός Συντονισμού. Από τότε μέχρι σήμερα, πολλά χρόνια πέρασαν, αρκετοί υπουργοί και κυβερνήσεις επίσης, αλλά αεροδρόμιο δεν έχει δει ακόμη το νησί. Παρά και τις πρόσφατες δηλώσεις του σημερινού υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, για επαναφορά του θέματος και προσπάθεια για ένταξή του στο ΕΣΠΑ, που πλέον χρηματοδοτεί τέτοια έργα, οι επιφυλάξεις φορέων και κατοίκων είναι αρκετές. Ο κ. Χρυσοχοϊδης, από τον Έβρο, όπου βρέθηκε για λίγες ώρες την περασμένη Δευτέρα, χαρακτήρισε το έργο του αεροδρομίου της Σαμοθράκης ως «εθνικό αναπτυξιακό ζήτημα». Παράλληλα, δεσμεύτηκε ότι τις επόμενες ημέρες θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, σε συνεργασία με την  υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, προκειμένου να εξεταστεί από την αρχή η κατασκευή του έργου. Στην ταχύτητα της ολοκλήρωσης αυτών των διαδικασιών, σε συνάρτηση με το θέμα του ΕΣΠΑ, εστίασε και ο βουλευτής Έβρου Γιώργος Ντόλιος, ο οποίος έχει ασχοληθεί με το θέμα, υποβάλλοντας ερωτήσεις προς τους αρμόδιους υπουργούς, κυρίως κατά την προηγούμενη βουλευτική του θητεία.
Η είδηση προκάλεσε έκπληξη σε φορείς και κατοίκους του νησιού, αλλά και του Έβρου, καθώς το θέμα θεωρούνταν λήξαν και ξεχασμένο για τους περισσότερους. Ο αερολιμενάρχης Αλεξανδρούπολης Στέλιος Ζαντανίδης εκτίμησε πως πρόκειται για μία θετική εξέλιξη, που δεδομένης της ευελιξίας που προσφέρει το ΕΣΠΑ, για τη χρηματοδότησή του, μπορεί πραγματικά να οδηγήσει στην κατασκευή ενός μικρού αεροδρομίου, προσαρμοσμένου στις ανάγκες του νησιού, «το οποίο μπορεί να αλλάξει το χάρτη όλης της περιοχής», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά. Από την πλευρά της δημοτικής αρχής της Σαμοθράκης, υπάρχει αισιοδοξία για την έκβαση της υπόθεσης αυτή τη φορά, αρκεί, όπως επισημαίνεται να υπάρξει πραγματική πολιτική βούληση, που θα οδηγήσει στην επιτάχυνση των διαδικασιών που απαιτούνται με επικαιροποίηση των μελετών, των αναγκαίων απαλλοτριώσεων και της γενικότερης ωρίμανσης του φακέλου του έργου.

Η υπόθεση ως τώρα
Επισημαίνεται πως για το αεροδρόμιο Σαμοθράκης τις αρχικές μελέτες και προσπάθειες για κατασκευή είχε κάνει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Μάλιστα, σε συνεργασία με το Δήμο Σαμοθράκης, μέσα από μία λίστα 20 πιθανών περιοχών, επιλέχθηκε μία έκταση περίπου ένα χιλιόμετρο έξω από την Καμαριώτισσα, στο δρόμο προς τη Χώρα, καθώς κρίθηκε πως πληροί τα κατάλληλα περιβαλλοντικά και οικονομικά κριτήρια. Στον αρχικό σχεδιασμό είχε προβλεφθεί μάλιστα και η μελλοντική επέκταση των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου!
Τον Μάιο του 2002, ο τότε υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρήστος Βερελής σε επίσκεψή του στο νησί της Σαμοθράκης είχε εξαγγείλει τη δημιουργία του αεροδρομίου. Σύμφωνα με εκείνες τις υπουργικές εξαγγελίες, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας είχε προχωρήσει στην ανάθεση συμπληρωματικής μελέτης συγκοινωνιακών έργων βάσει της οποίας θα οριστικοποιούνταν η ακριβής χάραξη, το ακριβές μήκος του διαδρόμου και θα συντάσσονταν φάκελος προέγκρισης χωροθέτησης. Προβλέπονταν επίσης η κατασκευή διαδρόμου μήκους δύο χιλιομέτρων, ενώ το έργο είχε συνολικό εκτιμώμενο κόστος κατασκευής περίπου 50 εκ. ευρώ.
Φτάνουμε στο 2006, επί πρωθυπουργίας Καραμανλή και υπουργίας Μιχάλη Λιάπη, ο οποίος, τηρώντας τις … παραδόσεις, υπόσχεται εκ νέου κατασκευή αεροδρομίου στη Σαμοθράκη. Στο μεσοδιάστημα η ΥΠΑ έχει ολοκληρώσει τις προμελέτες, αλλά και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Έτσι, τον Αύγουστο του 2006, το έργο του αεροδρομίου Σαμοθράκης ανακοινώνεται ότι εντάσσεται οριστικά στο κυβερνητικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση 53 εκατομμυρίων ευρώ.
Δύο χρόνια αργότερα, το 2008, τα μαντάτα είναι άσχημα. Στο αρμόδιο υπουργείο υπουργός είναι ο κ. Χατζηδάκης, ενώ στο νησί Δήμαρχος ο Γιάννης Πετρούδας, ο οποίος, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών του για το θέμα, λαμβάνει αρνητική απάντηση για την πορεία του εγχειρήματος, από την αρμόδια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με την ΥΠΑ, τελικώς, η δαπάνη για το αεροδρόμιο δεν είναι εφικτό να ενταχθεί στο Δ’ ΚΠΣ, συστήνοντας στο Δήμο να προσπαθήσει να το εντάξει στα περιφερειακά προγράμματα. Είχε προηγηθεί και ακολουθήσει μία σειρά ερωτήσεων που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Γιώργος Ντόλιος, στις οποίες λαμβάνει απαντήσεις αόριστες και αποκαρδιωτικές.
Σε μία από αυτές, ίσως στην τελευταία σχετικά με το θέμα, αναφέρεται ξεκάθαρα πως «η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν έχει προτείνει δέσμευση εκτάσεων για τη δημιουργία αεροδρομίου στη Σαμοθράκη… Με δεδομένο ότι το πεπερασμένο των πόρων που διατίθενται για τα αεροδρόμια, εξετάζεται από το υπουργείο η δυνατότητα συνδρομής του ιδιωτικού τομέα για τη μελέτη και την κατασκευή του έργου. Στο υπουργείο μεταφορών έχει συσταθεί επιτροπή με αντικείμενο τη μελέτη και τη διαδικασία εφαρμογής των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα και την υποβολή εισηγήσεων – προτάσεων προς τον υπουργό μεταφορών και επικοινωνιών για την υλοποίηση έργων και υποδομών αρμοδιότητας Υπ. Μ.Ε. και εποπτευόμενων φορέων, μεταξύ των οποίων είναι και το Αεροδρόμιο Σαμοθράκης»
Λίγο καιρό αργότερα, το έργο χαρακτηρίζεται από τον νομάρχη Έβρου Νίκο Ζαμπουνίδη ως «όνειρο θερινής νυκτός»…
Κική Ηπειρώτου
http://www.gnomionline.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: