22 Ιουνίου 2015

Υπογράφηκε το μνημόνιο Ελλάδας - Ρωσίας για τον αγωγό


Μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή του Νότιου Ευρωπαϊκού Αγωγού υπέγραψαν στην Αγία Πετρούπολη ο υπουργός ΠΑΠΕΝ Π. Λαφαζάνης και ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας Αλ. Νόβακ, λίγες ώρες πριν τη συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον Βλαντιμίρ Πούτιν.
Ο κ. Λαφαζάνης μαζί με τον επικεφαλής της Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων Βλαντιμίρ Ντιμίτριεφ προχώρησαν σε κοινή δήλωση στήριξη του αγωγού ανακοινώνοντας τη σύσταση κοινής εταιρίας που θα διαχειρίζεται και θα τρέξει τις διαδικασίες κατασκευής του αγωγού. Από την ελληνική πλευρά θα συμμετέχει με 50% η νεοσύστατη δημόσια επιχείρηση ΔΕΠΕΝΕ ΑΕ και από τη ρωσική πλευρά με ίδιο ποσοστό η προαναφερόμενη τράπεζα.
Τα ρωσικά ειδησεογραφικά πρακτορεία μεταδίδουν δηλώσεις του Ρώσου υπουργού Ενέργειας, σύμφωνα με τις οποίες η Μόσχα θα χρηματοδοτήσει σε πρώτη φάση την κατασκευή του αγωγού και τα κεφάλαια αυτά θα επιστραφούν από τα έσοδα του αγωγού. Στα 2 δισ. ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός του έργου.
Επίσης ρωσικά ειδησεογραφικά πρακτορεία μεταδίδουν ότι η ελληνική πλευρά φέρεται διατεθειμένη να ξεκινήσει ξανά τις συζητήσεις για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.
Η υπογραφή της συμφωνίας έρχεται λίγες ώρες (στις 16:15) πριν τη συνάντηση Αλέξη Τσίπρα και Βλαντιμίρ Πούτιν στην Αγία Πετρούπολη, στο περιθώριο του διεθνούς οικονομικού φόρουμ.
Η επίσκεψη του κ. Τσίπρα και οι συζητήσεις με τον κ. Πούτιν για τον αγωγό -για τον οποίο η Ευρ. Επιτροπή έχει εκφράσει επιφυλάξεις- αλλά και για τη συμμετοχή της χώρας στην αναπτυξιακή τράπεζα των χωρών BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα και Ν. Αφρική) πραγματοποιείται τη στιγμή που κορυφώνονται οι διαπραγματεύσεις της χώρας με τους δανειστές για την επίτευξη ή μη συμφωνίας.
Τι προβλέπει το μνημόνιο για τον αγωγό
Έναρξη της κατασκευής του το 2016 και έναρξη λειτουργίας το 2019, ισότιμη (50-50) συμμετοχή Ελλάδας - Ρωσίας στην εταιρία που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου και διευκόλυνση της χρηματοδότησης του αγωγού από τη ρωσική πλευρά με εγγυητή τα έσοδα που θα προκύψουν κατά τη λειτουργία του έργου προβλέπει το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη σήμερα στην Αγία Πετρούπολη υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη και τον υπουργό Ενέργειας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Alexander Novak. Ο κ. Λαφαζάνης υπέγραψε επίσης κοινή δήλωση για την υποστήριξη του έργου με τον πρόεδρο της «Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων, (Vnesheconombank-VEB)» Βλ. Ντιμίτριεφ.
Το μνημόνιο, για τον αγωγό, που χαρακτηρίζεται ως «ιστορικής σημασίας από το υπουργείο» επικαλείται μεταξύ άλλων την ανάγκη να ενδυναμωθεί η ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια μέσω της διαφοροποίησης οδεύσεων φυσικού αερίου στις Ευρωπαϊκές αγορές, την διασφάλιση της σταθερότητας εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο από τη Ρωμιά καθώς και τη δυνατότητα μεταφοράς του φυσικού αερίου προς τις τρίτες χώρες.
Για την κατασκευή του έργου θα ιδρυθεί Εταιρεία Ειδικού Σκοπού με συμμετοχή 50-50 ενώ νέοι μέτοχοι μπορούν να συμμετάσχουν κατόπιν συμφωνίας. Από ελληνικής πλευράς μέτοχος θα είναι η Δημόσια Επιχείρηση Ενεργειακών Επενδύσεων που ιδρύεται με νομοθετική ρύθμιση που έχει κατατεθεί στη Βουλή. Ο αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα 47 δις. Κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο ενώ σε ο,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου η συμφωνία προβλέπει ότι «η Ρώσικη πλευρά θα διευκολύνει την Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για την απόκτηση της αναγκαίας χρηματοδότησης για την υλοποίηση και την εκτέλεση του Έργου σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Μελέτης Σκοπιμότητας που θα εκπονηθεί σε συνέχεια της υπογραφής του παρόντος Μνημονίου, και η οποία χρηματοδότηση θα δοθεί με την εγγύηση του οικονομικού οφέλους της διέλευσης φυσικού αερίου από τον Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό.»
Ελλάδα και Ρωσία αναλαμβάνουν τη δέσμευση να διευκολύνουν την Εταιρεία Ειδικού Σκοπού ώστε «τρίτα μέρη που θα υποδειχθούν από τον Ρώσο Ιδρυτή να δεσμεύσουν έως 100 % της χωρητικότητας του αγωγού για ποσότητες φυσικού αερίου που θα διέρχονται μέσω της ελληνικής επικράτειας». Επίσης η Ελλάδα αναλαμβάνει να παράσχει κάθε έννομη στήριξη, για τη έκδοση των απαιτούμενων αδειών και τη διασύνδεση του αγωγού με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και συστήματα φυσικού αερίου τρίτων κρατών.
Υπενθυμίζεται ότι -όπως αναφέρεται και στο μνημόνιο- το σύστημα αγωγών που σχεδιάζεται με στόχο την παράκαμψη της Ουκρανίας θα ξεκινά από, θα διέρχεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας, της Τουρκίας και της Ελλάδας προς την Ευρώπη.
Εξάλλου η κοινή δήλωση με τον Πρόεδρο της «Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων, υπογραμμίζει τη δέσμευση των δύο πλευρών να υποστηρίξουν και να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου . Προβλέπει επίσης ότι η εργασία για την υλοποίηση του αγωγού θα ξεκινήσει άμεσα με την προετοιμασία της μελέτης βιωσιμότητας, τις τεχνικές μελέτες και τις λοιπές μελέτες σχεδιασμού.
ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: