ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΔΕΝ
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕ
ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
Στα θέματα που συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, ήταν
η ανάπτυξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης , η πλωτή
εγκατάσταση LNG και
η δημιουργία μεγάλου διαμετακομιστικού κέντρου ανάμεσα στο λιμάνι και στο αεροδρόμιο.
…Για τη δημιουργία της πλωτής εγκατάστασης LNG,
προέκυψε απόλυτη ταύτιση απόψεων και
κοινή διαπίστωση ότι το έργο πρέπει να υλοποιηθεί διότι δημιουργεί
οικονομική ανάπτυξη και τυπικά και εθνικά, χωρίς προσβολή στο περιβάλλον. Ο κ.
Υπουργός πιστοποίησε προς τον κ. Δήμαρχο ότι από πλευράς Κυβέρνησης δεν υπάρχει
η ελάχιστη επιφύλαξη και μετά την ταύτιση της θέλησης της τοπικής κοινωνίας και
της κυβέρνησης για την κατασκευή του ΤΕΡΜΙΝΑΛ, οι επενδυτές πρέπει να προχωρήσουν
στην υλοποίηση του έργου…
***
Όλες οι Διεθνείς Συμβάσεις, Συμφωνίες και
Πρωτόκολλα, Κοινοτικές Οδηγίες και εθνική νομοθεσία, που έχουν θεσπιστεί για την
προστασία του περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένου και του θαλασσίου, διέπονται από τη φιλοσοφία ότι η
ανάπτυξη και η περιβαλλοντική προστασία,
υπό προϋποθέσεις, μπορούν να συνυπάρχουν, να αλληλοϋποστηρίζονται και να
ενισχύονται.
Ο όρος υπό προϋποθέσεις, δεν είναι μια
αφηρημένη έννοια αλλά συγκεκριμένα μέτρα και μέσα προστασίας, προληπτικά και
κατασταλτικά, για κάθε μια περίπτωση χωριστά, τα οποία κοστίζουν τόσο στο Κράτος, όσο και στους επενδύτες.
Το Σύνταγμα της Ελλάδος, στο άρθρο 24, το
αναφέρει ξεκάθαρα : «Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα τoυ
πολίτη.
Για τη διαφύλαξή του, το Κράτος έχει
υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα
προληπτικά μέτρα».
Εδώ είναι και το κρίσιμο
σημείο. Πολιτεία και κοινωνία,
οφείλουν να βάζουν κόκκινη γραμμή στα «αναγκαία μέτρα και μέσα προστασίας» όχι
κατά το δοκούν αλλά κατά το πρέπον.
Όταν
θέλουμε να μιλάμε για λιμάνι, και μάλιστα διεθνές, όπως είναι της
Αλεξανδρούπολης (ΚΥΑ
8315.2 ΦΕΚ 202 Β/16-02-2007) και
για θαλάσσιο
τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU –
Floating Storage and Regasification Unit for LNG -Liquefied Natural Gas), όπως αυτός
που θα γίνει ανοικτά της Μάκρης, οφείλουμε να
μιλάμε και για συγκεκριμένα μέτρα και μέσα προστασίας που έχει υποχρέωση να
πάρει η Πολιτεία, ανεξάρτητα
από αυτά που οφείλει, μέσα από την ΜΠΕ, να πάρει ο κάθε επενδυτής.
Και είναι πολλά αυτά τα μέτρα και μέσα αλλά θα αναφερθώ μόνο
σε δυο:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
REGIONAL MARINE POLLUTION COMBATING CENTRE
Ο αρμόδιος δημόσιος φορέας,
για την πρόληψη της θαλάσσιας ρύπανσης αλλά και για την καταπολέμησή της, είναι
το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Για την αντιμετώπιση των περιστατικών
ρύπανσης και την λήψη των αναγκαίων μέτρων που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τα
συμφέροντα των κατοίκων ή του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου ή να υποβαθμίσουν το
θαλάσσιο περιβάλλον, διαθέτει μεταξύ των άλλων υπηρεσιών και τους
Περιφερειακούς Σταθμούς Καταπολέμησης Ρύπανσης (Π.Σ.Κ.Ρ).
Οι πρώτοι Π.Σ.Κ.Ρ ιδρύθηκαν, το 1977, στα
λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Ελευσίνας, Καβάλας και Χανίων σύμφωνα με το
άρθρο 15 του Νόμου 743/77 (ΦΕΚ 319 Α) ο οποίος ισχύει και σήμερα,
κωδικοποιημένος με το Π.Δ. 55/88.
Ο Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των
Π.Σ.Κ.Ρ έχει εγκριθεί με την Υ.Α
181051/559/80 (ΦΕΚ 375 Β /15-4-80) και οι κύριες αρμοδιότητές τους είναι : Οι προληπτικές επιθεωρήσεις των
πλοίων για να διαπιστωθεί αν τηρούν τα προβλεπόμενα από την εθνική και διεθνή
νομοθεσία περι προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος και η αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών
ρύπανσης. Για να πετύχει στην αποστολή του ένας Π.Σ.Κ.Ρ πρέπει να διαθέτει : Κατάλληλες κτιριακές εγκαταστάσεις,
μέσα στο λιμάνι, με αποθηκευτικούς χώρους για άμεση πρόσβαση στη θάλασσα, απορρυπαντικά
σκάφη, υλικά απορρύπανσης. (απορροφητικά υλικά, χημικές διασκορπίστηκες ουσίες
κ.α), πλωτά φράγματα, συσκευές εκτόξευσης υλικών απορρύπανσης, στολές
προστασίας προσωπικού, δεξαμενές εναπόθεσης ουσιών που περισυλλέγονται κατά τη
διαδικασία απορρύπανσης κλπ.
Στην Αλεξανδρούπολη, Π.Σ.Κ.Ρ ιδρύθηκε με το
Π.Δ. 112/97 (ΦΕΚ 99 Α/28-5-97).
Τότε, δόθηκε η ευκαιρία, ΑΛΛΑ ΧΑΘΗΚΕ,
να δημιουργηθεί ένας σύγχρονος ΠΣΚΡ στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με κατάλληλη κτιριακή υποδομή, εξειδικευμένο
προσωπικό, απορρυπαντικά σκάφη,
απορρυπαντικά υλικά, πλωτά φράγματα κλπ καθώς υπήρξε χρηματοδότηση με ποσοστό
75 % από πιστώσεις του Κοινοτικού
προγράμματος INTEREG II.
ΣΑΕ089/2/Τροπ 00/24-5-96 του ΥΠΕΘΟ (ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΡΓΟΥ 9689502).
Η ίδρυση του
ΠΣΚΡ Αλεξανδρούπολης, όχι μόνο έμεινε στα χαρτιά αλλά, από το 2002 μέχρι
και σήμερα στις επίσημες εκδόσεις και την ιστοσελίδα του Υπουργείου http://www.yen.gr/wide/yen.chtm?prnbr=25119
φαίνεται ότι λειτουργεί
κανονικά με ειδικευμένο προσωπικό, πλοία, υλικά και
μέσα. Κι’ όμως, κανένας τοπικός Άρχοντας δεν ασχολήθηκε ποτέ με το θέμα.
PORTS
FIGHTING SERVICE
Το Πυροσβεστικό Σώμα
διαθέτει απλά πυροσβεστικά σκάφη (fighting vessels) αλλά και υπερσύγχρονα
καινοτομικά πυροσβεστικά σκάφη τα οποία είναι συγχρόνως και διασωστικά (fighting - rescue vessels).
Το 1999, το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης με
συγχρηματοδότηση από τους πόρους του INTEREG II και του Β ΚΠΣ, ξεκίνησε
τη διαδικασία για την προμήθεια των πρώτων στην ιστορία του σύγχρονων πυροσβεστικών-διασωστικών πλοίων. Τα δυο πρώτα, το 2003, παραδόθηκαν στις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες των
λιμένων Πάτρας και Κέρκυρας.
Το 2006, με
συγχρηματοδότηση από το
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ‘οδικοί άξονες λιμάνια και αστική ανάπτυξη’ του Γ
ΚΠΣ, ξεκίνησε η διαδικασία για
την προμήθεια τριών ακόμη τέτοιων
πλοίων. Προβλέπεται να παραδοθούν το 2010 δυο στο λιμάνι του Πειραιά και ένα
στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Κάθε τέτοιο πλοίο κοστίζει περίπου 5 εκατ. ευρώ
και ο χρόνος παράδοσης του ξεπερνά τα 4 χρόνια.
Πυροσβεστικές
Υπηρεσίες, Λιμένος λειτουργούν στα λιμάνια
Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ηρακλείου, Κέρκυρας και Καβάλας. Δείτε
και θαυμάστε τι γίνεται σε άλλα ελληνικά λιμάνια. Στην Αλεξανδρούπολη ;
Καλές οι συμφωνίες για λιμάνι και υγροποιημένο
φυσικό αέριο. Έργα όμως, για την προστασία
του θαλασσίου περιβάλλοντός μας, πότε θα δούμε;
Αλεξανδρούπολη 5
Φεβρουαρίου 2016
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ Νικόλαος
Υποναύαρχος ΛΣ (ε.α)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου