21 Νοεμβρίου 2015

Σοβαρές ανησυχίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του πλωτού σταθμού LNG

Επιβεβαίωσε ο εκπρόσωπος της Οικολογικής Εταιρίας Έβρου, Γιώργος Δεμερίδης, μιλώντας στο Δέλτα TV, το έγγραφο που δημοσίευσε εχθές στο προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook ο επικεφαλής της παράταξης ΑΝΑ.Σ.Α., Παύλος Μιχαηλίδης, σύμφωνα με το οποίο η εταιρία από τον Φεβρουάριο είχε γράψει δελτίο τύπο στο οποίο δήλωνε οτι διατηρούσε τις επιφυλάξεις της για τυχόν σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα είχε ένας πλωτός σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη. Τα όσα ισχυρίζεται η εταιρία στο έγγραφο έρχονται σε αντίθεση με τις απόψεις του κ. Λαμπάκη, ο οποίος παρέμεινε σταθερός στην άποψή του ότι ο πλωτός σταθμός δε θα δημιουργήσει πρόβλημα στη περιοχή.
Έτσι όπως έχει ανακοινωθεί το σχέδιο, ο σταθμός μεταφόρτωσης θα απέχει 18 χλμ. από το λιμάνι και 10 χλμ. από την ακτή της από την ακτή της Μάκρης. Η εταιρία θεωρεί οτι ο σταθμός μπορεί να επηρρεάσει σοβαρά το υδάτινο περιβάλλον, με μεγάλες επιπτώσεις για αλιείς και το οικοσύστημα.  
 
To έγγραφο της Οικολογικής Εταιρίας Έβρου:
 
Ο ΠΛΩΤΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΟΥ ΥΓΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ (LNG) ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
Η Οικολογική Εταιρεία Έβρου για το υγροποιημένο φυσικό αέριο δεν κατέθεσε αρχικά αρνητική θέση λαμβάνοντας υπόψη ότι η χρήση του φυσικού αερίου δεν είναι ρυπογόνος. Διατήρησε όμως τις επιφυλάξεις της για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις μέχρι να ενημερωθεί από εξειδικευμένους επιστήμονες επί των τεχνικών θεμάτων. Μετά τη δημόσια παρουσίαση αυτών στις 5-12-2014, καταθέτουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις μας στα θέματα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στο υδάτινο, στο χερσαίο, στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον και στην ιχθυοπανίδα και ακολούθως τις προτάσεις μας για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Οι προτάσεις αυτές βασίζονται στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, που έχουν νομική υπόσταση.
Αποκλειστικός στόχος μας είναι να συμβάλουμε στα πλαίσια ενός δημοσίου δημοκρατικού διαλόγου στη διαμόρφωση των καλύτερων δυνατών επιλογών προκειμένουν να εξασφαλιστεί ισότιμα η επίτευξη των παρακάτω στόχων:
  1. η προστασία του περιβάλλοντος
  2. η διαφύλαξη των σημερινών τοπικών οικονομικών δραστηριοτήτων
  3. η δημιουργία νέων τομέων οικονομικών δράσεων με την εγκατάσταση του πλωτού σταθμού
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Για τις σημαντικές και τις πολύ σημαντικές επιπτώσεις στον κόλπο της Αλεξανδρούπολης (εφόσον ο πλωτός αγωγός έχει αφετηρία τη θέση Φ1 (σε απόσταση 10 χλμ. από τη Μάκρη που καταλήγει μετά από υποθαλάσσια διαδρομή 25 χλμ. στη χερσαία θέση Φ4 στα ανατολικά της Αλεξανδρούπολης (ΒΙΟ.Π.Α.)
  1. Στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον
    • Ατυχηματικές – τυχαίες διαρροές
    • Εκπομπές από συστήματα καύσης
    • Εκπομπές από τα πλοία προσέγγισης και από την αυξημένη κυκλοφορία πλοίων
  2. Στο υδάτινο περιβάλλον (θαλάσσιο)
    • θερμική ρύπανση
    • υγρά απόβλητα
  3. Αύξηση θαλάσσιας κυκλοφορίας στην περιοχή
    • Αύξηση εκπεμπόμενων ρύπων στην περιοχή
    • Αύξηση επικινδυνότητας
  4. Δυσχερέστερη η θαλάσσια κυκλοφορία στην περιοχή
    • Αύξηση θαλάσσια ατυχήματα
    • Ασφάλεια ναυσιπλοϊας
  5. Στην ιχθυοπανίδα
    • Ρύποι, καυστικές ουσίες, βαφές, καύσιμα κλπ
    • Επισημαίνουμε ότι ο κόλπος της Αλεξανδρούπολης παρουσιάζει υψηλή βιοποικιλότητα με 30 είδη ιχθυοπανίδας προστατευόμενα ατό την Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία και ως εκ τούτου έχει υψηλή αλιευτική παραγωγή με 266 αλιευτικά σκάφη και 497 αλιείς
  6. Στους αλιείς
    • Ο αγωγός διακόπτει τις καλάδες των μηχανοτράτων
    • 0 αγωγός επιφέρει απώλεια ζωτικού χώρου αλιείας
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Αντικειμενικά και χωρίς αμφιβολία οι παραπάνω αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις δεν είναι ασήμαντες και αμελητέες, καθότι εμφανώς από το υπό κατασκευήν ανθρωπογενές έργο ελλοχεύει ο κίνδυνος τόσο για το φυσικό περιβάλλον (ατμοσφαιρικό, υδάτινο, ιχθυοπανίδα) όσο και για την τοπική οικονομική δραστηριότητα (αλιεία). Επομένως επιβάλλεται να αντιμετωπισθούν οι αρνητικές επιπτώσεις έτσι ώστε να εξαλειφθούν ή έστω να μειωθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό για να επιτευχθούν οι τρεις στόχοι που προαναφέρθηκαν.
Διαπιστώνεται ότι το έργο έτσι όπως σχεδιάσθηκε, εγκυμονεί κινδύνους στο οικοσύστημα του κόλπου της Αλεξανδρούπολης με την υψηλή βιοποικιλότητα και τα προστατευόμενα είδη. Συνεπώς ο σχεδιασμός του έργου δεν είναι εναρμονισμένος με την αρχή της βιωσιμότητας που ορίζει μεταξύ άλλων ότι τα ανθρωπογενή συστήματα από το πιο μικρό ως πιο μεγάλο πρέπει να σχεδιάζονται και να λειτουργούν έτσι ώστε να είναι βιώσιμα και να μη θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των οικοσυστημάτων.
Πέρα από αυτό δεν φαίνεται να είναι εναρμονισμένος ο σχεδιασμός του έργου με την αρχή της φέρουσας ικανότητας που ορίζει ότι η κατασκευή και διαχείριση των ανθρωπογενών συστημάτων δεν πρέπει να παραβιάζει τη φέρουσα ικανότητα των οικοσυστημάτων (χερσαίων, υδάτινων, θαλάσσιων) που επηρεάζονται από αυτά. 
(Φωτ.: pamemprosta.org)
 
Εκτός από αυτά η επιλογή της θέσης Φ1 (απέναντι από τη Μάκρη) για την εγκατάσταση του πλωτού σταθμού επιβαρύνει ιδιαίτερα τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Μάκρης-Αλεξανδρούπολης-Δέλτα Έβρου καθότι εκεί ήδη συνυπάρχουν ασφυκτικά αρκετές δραστηριότητες όπως τα πλοία που προσεγγίζουν το λιμάνι, η παράκτια και η μέση αλιεία, και παράλληλα εκκρεμούν οι αιτήσεις που κατατέθηκαν για δυο υπεράκτια αιολικά πάρκα. Εάν δεν παραβλέψουμε ότι ελάχιστα χιλιόμετρα ανατολικά έχουμε το Δέλτα Έβρου που είναι, ο μεγαλύτερος φυσικός ιχθυογεννητικός σταθμός στο Αιγαίο και Θρακικό Πέλαγος, τότε ασφαλώς θα εκφράσουμε τουλάχιστον τον σκεπτικισμό μας για τη χωροταξική επιλογή του σταθμού στη θέση Φ1 και την υποθαλάσσια διαδρομή των 25 χιλιομέτρων που καταλήγει στη θέση Φ4 ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Εμφανέστατα οι σχεδιαστές του έργου με την χωροταξική αυτή επιλογή παραβιάζουν μια ακόμη αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης την αρχή της χωρονομίας η οποία ορίζει μεταξύ άλλων ότι ο άνθρωπος αναπτύσσοντας πολλαπλές δραστηριότητες, παραγωγικές και μη, τις κατανέμει και τις οριοθετεί στο χώρο σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά του ώστε να είναι βιώσιμες και να μη αλληλοσυγκρούονται. Αλλού καλλιεργεί, άλλου κτίζει, άλλου κλπ.
Με βάση τα εκτεθέντα στοιχεία θεωρούμε ότι αισθητά μειώνονται οι αρνητικές περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις εφόσον:
  1. Εγκαταλειφθεί η αρχική επιλογή για την εγκατάσταση του πλωτού αγωγού στη θέση Φ1 απέναντι από τη Μάκρη,
  2. Μεταφερθεί ο πλωτός αγωγός στην εναλλακτική θέση Ε1 που προβλέπεται από τους μελετητές. Η θέση αυτή ορίζεται δυτικά της Μεσημβρίας σε απόσταση από την ακτή 9,6 χλμ. Μετά από υποθαλάσσια διαδρομή 9,8 χλμ. ο αγωγός καταλήγει στην ακτή δυτικά της Μεσημβρίας και συνεχίζει στην χερσαία διαδρομή που ανέρχεται σε 14,5 χλμ. Έτσι με την επιλογή αυτή εξαλείφονται σε σημαντικό βαθμό οι επιπτώσεις 3, 4 και 6 που προαναφέραμε (αύξηση θαλάσσιας κυκλοφορίας, δυσχερέστερη η θαλάσσια κυκλοφορία, επιπτώσεις στους αλιείς, επιπτώσεις στο Δέλτα Έβρου)
Απαραίτητα θα πρέπει η πολιτεία να έχει προβεί στις παρακάτω ενέργειες:
  1. Νομοθετική κατοχύρωση για προστασία ολοκληρωμένη διαχείριση της παράκτιας ζώνης
  2. Ενίσχυση των διοικητικών υποδομών για έλεγχο – υποστήριξη του έργου- – και συνεχή παρακολούθηση της θαλάσσιας περιοχής για ρυπαντές και ξενικά είδη
  3. Αντισταθμιστικά οφέλη για έργα υποδομής
Η κατασκευάστρια εταιρεία με τη σειρά της θα πρέπει με την έναρξη του έργου να έχει προβεί:
  1. Στην χαρτογράφηση του πυθμένα στην περιοχή που θα εγκατασταθεί ο υποθαλάσσιος αγωγός
  2. Στην Εκπόνηση και έγκριση σχεδίου έκτακτης ανάγκης
Η Συντονιστική Γραμματεία της Ο.Ο.Ε."
 
 
 
 
Το πόστ του κ. Μιχαϊλίδη στο facebook: 
 
 
e-evros

Δεν υπάρχουν σχόλια: