"Ως καλλιτέχνης, πάντα θωρούσα αναγκαίο να συνδέω την τέχνη μου και τις καλλιτεχνικές μου επιλογές με ένα ευρύτερο πολιτικό και κοινωνικό πρόταγμα, μακριά από στείρους δογματισμούς" λέει η Λυδία Κονιόρδου και σε όλη την κουβέντα μας η λέξη "διάλογος" επανέρχεται διαρκώς.
Έχει ερμηνεύσει αμέτρητους ρόλους, όμως αυτόν της υπουργού Πολιτισμού ποτέ δεν τον είχε φανταστεί. «Ως καλλιτέχνης, πάντα θωρούσα αναγκαίο να συνδέω την τέχνη μου και τις καλλιτεχνικές μου επιλογές με ένα ευρύτερο πολιτικό και κοινωνικό πρόταγμα, μακριά από στείρους δογματισμούς» λέει η Λυδία Κονιόρδου και σε όλη την κουβέντα μας η λέξη «διάλογος» επανέρχεται διαρκώς.
Μας υποδέχεται στο γραφείο της με χαμόγελο, προσφέρει σοκολατάκια ΙΟΝ αμυγδάλου και στην πρώτη εφ' όλης της ύλης συνέντευξη από την ανάληψη των καθηκόντων της μιλάει για όλα τα επίμαχα ζητήματα που απασχολούν αυτήν την περίοδο το υπουργείο και τους ανθρώπους του Πολιτισμού.
* Τον ρόλο της υπουργού Πολιτισμού τον είχατε φανταστεί;Μας υποδέχεται στο γραφείο της με χαμόγελο, προσφέρει σοκολατάκια ΙΟΝ αμυγδάλου και στην πρώτη εφ' όλης της ύλης συνέντευξη από την ανάληψη των καθηκόντων της μιλάει για όλα τα επίμαχα ζητήματα που απασχολούν αυτήν την περίοδο το υπουργείο και τους ανθρώπους του Πολιτισμού.
Από τα σχολικά και μετέπειτα τα φοιτητικά μου χρόνια καλλιεργήθηκε η διαλεκτική σκέψη και διαμορφώθηκε η πολιτική συνειδητοποίηση, που θέλω να πιστεύω ότι με μετέτρεψε σε ενεργό πολίτη.
Συμμετείχα συχνά σε συλλογικές διαδικασίες και εθελοντική δουλειά. Ως καλλιτέχνης, πάντα θωρούσα αναγκαίο να συνδέω την τέχνη μου και τις καλλιτεχνικές μου επιλογές με ένα ευρύτερο πολιτικό και κοινωνικό πρόταγμα, μακριά από στείρους δογματισμούς. Ήθελα πάντα με τη δουλειά μου να εκφράσω και να μοιραστώ αυτό που βαθύτερα με απασχολούσε για όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας. Υπηρετούσα πάντα ένα θέατρο με πολιτικό προβληματισμό, όπως το αρχαίο δράμα και όλους τους σύγχρονους ποιητές του θεάτρου.
Πολιτικά στήριξα, γιατί το πίστευα, στις τελευταίες εκλογές τον ΣΥΡΙΖΑ σε μη εκλόγιμη θέση στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας, όπως παλιότερα στήριξα τους Οικολόγους Πράσινους γιατί η φωνή τους έπρεπε να ακουστεί.
Όμως ποτέ δεν σκέφτηκα ούτε επεδίωξα να αναλάβω μια θέση σαν αυτή που έχω τώρα. Έτσι, η τιμητική πρόταση, που μου έγινε δύο ώρες πριν ανακοινωθεί, δεν ήταν καθόλου αναμενόμενη. Την αποδέχτηκα χωρίς δισταγμό, γιατί τα σαράντα χρόνια πολύπλευρης υπηρεσίας στον χώρο της τέχνης μου, δίνουν τη δύναμη και τη γνώση να υπηρετήσω τον Πολιτισμό από αυτή την πολύ υπεύθυνη θέση.
Εξωστρέφεια και διάλογος
* Πώς σκοπεύετε να “ερμηνεύσετε” αυτόν τον ρόλο ώστε να μην καταγραφεί ως ακόμα μία ερμηνεία, αλλά ως ρεσιτάλ ερμηνείας;Δεν θέλω να σκέφτομαι με αυτό τον τρόπο. Δεν το έκανα ούτε όταν έπαιζα τους μεγάλους ρόλους που μου δόθηκαν. Υπηρετούσα πάντα κάτι έξω και πάνω από μένα, είτε τον ποιητή, είτε το όραμα του σκηνοθέτη.
Ωστόσο, στο ΥΠΠΟΑ γίνεται διπλή προσπάθεια. Παράλληλα με τον εξορθολογισμό της λειτουργίας του υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων, όπως και τη σταδιακή αποκατάσταση των παθογενειών, γίνεται προσπάθεια για τη διαμόρφωση μιας στρατηγικής που να συμπλέει με νεότερες ιδέες για τον Πολιτισμό που διαγράφονται στον 21ο αιώνα.
Αυτό δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Έχει να κάνει με αλλαγή παγιωμένων νοοτροπιών και δομών. Χρειάζεται σοβαρή προετοιμασία και συναίνεση για να γίνει η απαραίτητη μετάβαση αν θέλουμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις της νέας εποχής.
* Πώς οφείλει μια κυβέρνηση της Αριστεράς να χειρονομεί στον Πολιτισμό και δι’ αυτού στην κοινωνία;
Είναι πολλές οι κινήσεις που μπορούν να διαφοροποιήσουν την αριστερή πολιτική στον Πολιτισμό. Καλλιέργεια του Πολιτισμού, του διαλόγου, της διαβούλευσης και των συνεργασιών. Ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών. Ίσες ευκαιρίες στους νέους δημιουργούς. Κατανομή των επιχορηγήσεων με αξιοκρατικά κριτήρια, όχι μόνο καλλιτεχνικά, αλλά και θέσεων εργασίας. Εξακτίνωση των δράσεων του Πολιτισμού και εκτός των προβεβλημένων κέντρων στην περιφέρεια και αναβάθμιση ή δημιουργία νέων δομών. Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, είναι απαραίτητα η εξωστρέφεια και ο διάλογος με τον κόσμο της δημιουργίας και εκτός Ελλάδας. Κοινωνικό πρόσωπο στην προσφορά των δράσεων Πολιτισμού. Ο Πολιτισμός δεν αφορά μόνο τους λίγους και μυημένους. Είναι ένα δημόσιο αγαθό που δικαιούνται όλοι να το απολαμβάνουν. Όμως δεν συνδέεται μόνο με μια λογική κατανάλωσης του πολιτισμικού αγαθού, αλλά και με τη δημιουργία που με τόλμη ανοίγει νέους δρόμους.
* Εσείς πώς συνομιλείτε όλα αυτά τα χρόνια με την Αριστερά;
Ανήκω στη γενιά του Πολυτεχνείου. Ήμουν στο ΕΚΕ. Αυτή η εμπειρία που έζησα τότε με καθόρισε και με εμπνέει ακόμα. Η Νομική και το Πολυτεχνείο μού δημιούργησαν ένα απόθεμα ψυχικής ανάτασης, μεγάλης αγάπης και πίστης για τις δυνατότητες αυτής της χώρας και των ανθρώπων της.
* Πώς ήταν οι πρώτοι μήνες στο υπουργείο; Ποιες οι μεγάλες εκκρεμότητες, ποιες οι “σπαζοκεφαλιές” και ποιες οι προτεραιότητές σας;
Οι πρώτες 100 μέρες, εκ των πραγμάτων, έπρεπε να συνδυάσουν πολλές πλευρές. Το ΥΠΠΟΑ είναι ένα υπέροχο, αλλά απίστευτα πολυσύνθετο υπουργείο. Έπρεπε να μάθω τη λειτουργία του και να γνωρίσω τους ανθρώπους του. Ακόμα έχω πολλή δουλειά να κάνω σε αυτήν την κατεύθυνση. Απέχω πολύ από το να είμαι ικανοποιημένη από τον εαυτό μου. Θέλω να γνωρίσω προσωπικά τους ανθρώπους που δουλεύουν χρόνια και να καταλάβω τις ιδιαίτερες ικανότητές τους. Να δω πώς μπορεί η δομή του υπουργείου να αξιοποιήσει τα μέγιστα το δυναμικό που υπάρχει και προσφέρει όλα αυτά τα χρόνια.
Ταυτόχρονα, έπρεπε τάχιστα να δημιουργηθεί μια ομάδα συνεργατών που να δουλεύει στενά και να συνδέεται με τις υπηρεσίες. Ξεχωριστή θέση έχει η παρουσία του Βαγγέλη Πολίτη - Στεργίου στη θέση του διευθυντή του γραφείου, πολύτιμου συμπαραστάτη. Η ομάδα διαρκώς συμπληρωνόταν καθώς ξεκαθαρίζονταν και οι ανάγκες. Δεν είμαι πολιτικό πρόσωπο και δεν ήταν δεδομένη η εξεύρεση προσώπων. Συνεχίζεται ακόμα και είμαι ευτυχής για το καλό κλίμα συνεργασίας που έχει δημιουργηθεί. Εξάλλου, έπρεπε να ανταποκριθούμε στις «κρίσεις» που προέκυπταν ήδη από την ανάληψη των καθηκόντων μου, κυρίως με τον επανακαθορισμό της σύνθεσης των προσώπων σε Δ.Σ. Ένα μεγάλο μέρος του χρόνου μάς πήρε η τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου για τα πνευματικά δικαιώματα, που έχει πλέον κατατεθεί, έπειτα από εξαντλητική διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους και επίπονη επεξεργασία.
Και βέβαια, ήταν η ανταπόκριση στα πολλά αιτήματα συναντήσεων, όχι μόνο για να ενημερωθώ για θέματα που αφορούσαν τους εποπτευόμενους φορείς και να ξεκινήσουν οι κινήσεις για τη λύση των προβλημάτων τους, αλλά και κατηγορίες δημιουργών, αιτήματα δημάρχων, περιφερειών, βουλευτών, απλών ανθρώπων με σοβαρά και δίκαια αιτήματα. Είναι αρκετά τα θέματα που τρέχουν παράλληλα και λύνονται βήμα - βήμα για να ανταποκριθούμε στις συσσωρευμένες, καταιγιστικές ανάγκες.
Ακόμα, όπως παρουσιάστηκε στη συνέντευξη Τύπου, ήταν οι πρώτες κινήσεις του υπουργείου που εκφράζουν σε αρχική φάση την κατεύθυνση, τις προτεραιότητες και τη φιλοσοφία του, που είναι σύνδεση και εξισορρόπηση της πλούσιας κληρονομιάς με τον σύγχρονο Πολιτισμό, η εκπαίδευση, η εξακτίνωση του έργου στην περιφέρεια και το διεθνές περιβάλλον.
Άμεσα δρομολογούνται οι διαδικασίες για το Βαγιαζήτ
* Υπάρχει κάτι νεότερο από την έρευνα για την πυρκαγιά στο τέμενος Βαγιαζήτ; Έχετε διατάξει ΕΔΕ;Βεβαίως έχουμε διατάξει ΕΔΕ. Θα ακολουθηθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες και θα αποδοθούν ευθύνες αν εντοπιστούν. Εκπεφρασμένη θέση της κυβέρνησης είναι να αποκατασταθούν οι ζημιές και να ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης του μνημείου. Οι εργασίες για τις ζημιές δρομολογούνται άμεσα.
* Μετά την παρέμβαση του πρωθυπουργού για το θέμα της ΑΕΠΙ και την ψήφιση της τροπολογίας για τον προσωρινό επίτροπο, ο επίτροπος που προβλέπεται στο νομοσχέδιο θα είναι κρατικός επίτροπος, όπως ζητούν οι δημιουργοί; Με ποια διαδικασία θα διορίζεται;
Η τροπολογία για τον προσωρινό επίτροπο, για να διασφαλιστούν άμεσα τα δικαιώματα των δημιουργών και να εξομαλυνθούν οι συνθήκες της αγοράς, έχει κατατεθεί, ενώ τον δρόμο προς τη Βουλή έχει πάρει και το τελικό σχέδιο νόμου.
Ο επίτροπος βάσει του νομοσχεδίου έχει ρόλο την εξυγίανση και θα επιλέγεται από το δικαστήριο βάσει λίστας προσωπικού που θα προτείνει ο/η υπουργός με βάση τις εισηγήσεις του ΟΠΙ η/και του πρώτου εποπτικού συμβουλίου των δημιουργών.
* Για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα έχετε προτείνει όντως αριστουργήματα ελληνικών μουσείων ως δάνεια στο Βρετανικό;
Αυτό που έχει συζητηθεί και συμφωνούμε όλοι, και η ελληνική Συμβουλευτική Επιτροπή, και ο νέος πρόεδρος Παγκόσμιου Συνδέσμου για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα Λουί Γκοντάρ και στο οποίο είμαστε συντονισμένοι είναι ότι ακολουθούμε την πάγια ελληνική θέση, δηλαδή τη διπλωματική οδό και τον διάλογο. Η επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα θα είναι μια συμβολική πράξη που θα υπογραμμίσει τον αγώνα ενάντια στις δυνάμεις που επιζητούν τη διάλυση της Ευρώπης.
Συμπράξεις με διαφάνεια και διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος
* Πριν από λίγες ημέρες βγήκε στη δημοσιότητα από συλλογικότητα αρχαιολόγων του ΥΠΠΟΑ ένα κείμενο που τεκμηριώνει με παραδείγματα ότι η δράση του Διαζώματος οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση του Πολιτισμού. Με δεδομένο ότι υπάρχουν συχνές θετικές αναφορές σας στη δραστηριότητα του Διαζώματος πώς σχολιάζετε όσα κατατίθενται;Διαφωνώ τελείως με τον δογματισμό και τις ακραίες γενικεύσεις που αφορούν τόσο τον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα. Όπως υπάρχει ένα κομμάτι του δημόσιου τομέα που λειτουργεί καλά και ένα που δεν λειτουργεί καλά. Έτσι και ένα μέρος του ιδιωτικού τομέα λειτουργεί δημιουργικά και ένα μέρος έχει υπάρξει παρασιτικό και αδιαφανές.
Δεν είμαι αντίθετη με τη συνεργασία του Δημοσίου με τον ιδιωτικό φορέα, αρκεί αυτό να γίνεται με κανόνες που εξισορροπούν το δημόσιο με το ιδιωτικό συμφέρον και με πλήρη διαφάνεια. Είμαι όμως αντίθετη με μια εμπόλεμη κατάσταση, κοινωνικού διαχωρισμού, όπου ο δημόσιος τομέας δαιμονοποιεί ή απαξιώνει τον ιδιωτικό συλλήβδην, όπως και όταν ο ιδιωτικός τομέας απαξιώνει και περιφρονεί το Δημόσιο. Σέβομαι όλες τις απόψεις, όμως είναι πιο δημιουργική η συνύπαρξη των δομών δημοσίου συμφέροντος με την υγιή, καινοτόμο ιδιωτική πρωτοβουλία. Υπάρχουν ιδιαίτερα νέοι επιχειρηματίες με καινοτόμες δράσεις που επιλέγουν να παραμείνουν στη χώρα και να συμβάλουν στην παραγωγή και την ανασυγκρότηση της χώρας. Το Διάζωμα είναι μία κίνηση πολιτών, με σημαντική προσφορά ο καθένας στον τομέα του πολύ πριν το Διάζωμα, που έχουν προσφέρει εθελοντικά στη διαμόρφωσή του. Στα ιδρυτικά μέλη ανήκω και εγώ.
Μέσα από τον σεβασμό του Διαζώματος στο έργο και στην ακεραιότητα των αρχαιολόγων μου αποκαλύφθηκε ακόμα πιο πολύ το μέγεθος και η προσφορά του έργου των αρχαιολόγων του υπουργείου και να αντιλαμβάνομαι το σπουδαίο έργο που συντελείται και στις ανασκαφές, και στις αναστηλώσεις και συντηρήσεις. Αυτό το έργο θα ήθελα να επικοινωνηθεί στους συμπολίτες μας που μπορεί να μην το γνωρίζουν ή να το παίρνουν σαν αυτονόητο.
Το Διάζωμα δεν απορροφά χρήματα από το Δημόσιο. Αντίθετα προσφέρει με τη διάφανη, εθελοντική συγκέντρωση χρημάτων τη δυνατότητα να προχωράει το ΥΠΠΟΑ σε έργα ανάδειξης θεάτρων και αρχαιολογικών χώρων με την αποκλειστική ευθύνη και εποπτεία των επιστημόνων και υπηρεσιών του υπουργείου. Δεν επιβάλλει, προτείνει. Ανταποκρίνεται στις πρωτοβουλίες περιφερειών που θέλουν να προσφέρουν μέρος των ευρωπαϊκών προγραμμάτων που διαθέτουν σε έργα που συνδέονται με αρχαιολογικούς χώρους, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές που θέτει το υπουργείο, που αυτό γνωρίζει πώς θα αναδειχθούν σωστά οι χώροι και τα μνημεία.
Όπως γνωρίζουμε όλοι, χρήματα από ΕΣΠΑ που να τα διαχειρίζεται απευθείας το υπουργείο δεν υπάρχουν πλέον. Προέρχονται από τις περιφέρειες ως επί το πλείστον. Οι χορηγίες είναι μια λειτουργία ιστορικά που έχει συνδράμει τον Πολιτισμό και την Παιδεία. Σε στιγμές όπως αυτές που ζούμε, η συνεισφορά σε φορείς Πολιτισμού, όταν γίνεται με διαφάνεια, είναι ευπρόσδεκτη.
Βεβαίως, όπως έλεγε ο αείμνηστος Κουμάντος, τα χρήματα έχουν «άρωμα». Εδώ έρχεται σαν απαραίτητη προϋπόθεση η τήρηση κανόνων που σέβονται την προστασία και τη σωστή ανάδειξη των μνημείων, που καθορίζονται εν προκειμένω από το υπουργείο με βάση το δημόσιο συμφέρον.
Το κυνήγι μαγισσών εκατέρωθεν σε μια φάση, όπως αυτή δεν προάγει το δημόσιο συμφέρον, καλλιεργεί μόνο καταστροφικές δυνάμεις, όπως η καχυποψία, ο φόβος και η δημαγωγία, με παραμόρφωση της αλήθειας. Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να επικρατήσει αυτό. Μόνο οι δίκαιοι κανόνες και η τήρησή τους μπορούν να προστατέψουν από διαστρεβλώσεις του παρελθόντος.
* Η προβολή του έργου του υπουργείου, η επαφή με τους πολίτες και η συνεργασία με τις περιφέρειες για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση των ΕΣΠΑ δεν είναι αρμοδιότητες που τις ασκούν οι υπηρεσίες του υπουργείου;
Φυσικά. Για το γεφύρι της Πλάκας, για παράδειγμα, υπάρχει μια ευρεία και πολύ καλή συνεργασία για τα έργα αποκατάστασης αυτού του εθνικής σημασίας μνημείου, ανάμεσα σε τρία υπουργεία, το Πολιτισμού, το Οικονομικών και το Μεταφορών και Δημοσίων Έργων, την Περιφέρεια Ηπείρου, το ΕΜΠ, τον Δήμο Τζουμέρκων και το Τεχνικό Επιμελητήριο. Είναι θετικές οι πρωτοβουλίες των πολιτών που αγκαλιάζουν τα μνημεία και συνεργάζονται με το υπουργείο Πολιτισμού σ' αυτό το σημαντικό έργο.
* Την προηγούμενη εβδομάδα κυριάρχησε ακόμα ένα μεγάλο πολιτιστικό θέμα στην επικαιρότητα, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Παρ’ ότι το υπουργείο δεν έχει αρμοδιότητα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, ως υπουργός Πολιτισμού πώς θεωρείτε ότι πρέπει να διαχειρίζεται η Πολιτεία τις μεγάλες δωρεές ιδιωτών και με ποιον τρόπο οφείλει να εγγυάται τον δημόσιο χαρακτήρα του πολιτιστικού αγαθού;
Οι μεγάλες δωρεές είναι ευπρόσδεκτες όταν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον.
* Αναμένεται εδώ και αρκετό καιρό η κήρυξη - οριοθέτηση των αρχαιολογικών χώρων στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό από το ΚΑΣ για να προχωρήσει η επένδυση. Για το θέμα μίλησε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός στη Βουλή, λέγοντας ότι θα τηρηθεί το Σύνταγμα και η αρχαιολογική νομοθεσία έτσι ώστε να μην επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος σαν αυτά που έγιναν στον Αστέρα Βουλιαγμένης. Πότε σκοπεύετε να εισαγάγετε το θέμα στο ΚΑΣ;
Γίνονται οι απαραίτητες διαβουλεύσεις ώστε να μη διακινδυνεύσει η σημαντική αυτή επένδυση και αφετέρου να προστατευτούν τα τυχόν ευρήματα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, καθώς επίσης και να τηρηθεί η νομιμότητα.
* Την 1η Απριλίου ξεκινά το θερινό ωράριο στα μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους. Είναι έτοιμοι να λειτουργήσουν; Έχουν καλυφθεί οι θέσεις αρχαιοφυλάκων;
Είναι σε εξέλιξη οι προκηρύξεις για τους εποχικούς φύλακες. Πιστεύουμε ότι στις αρχές Απριλίου θα έχουν προσληφθεί.
* Τι γίνεται με το ηλεκτρονικό εισιτήριο; Από τους δεκατρείς αρχαιολογικούς χώρους που επρόκειτο να λειτουργήσουν πέρσι με ηλεκτρονικό εισιτήριο, φέτος μας είπατε ότι θα εφαρμοστεί μόνο σε τέσσερις. Πότε επιτέλους θα εφαρμοστεί και γιατί καθυστερεί;
Είναι σε εξέλιξη η αγορά του ERP και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και βρίσκονται στα χέρια των δύο χορηγών. Την παρούσα στιγμή ολοκληρώνεται η τεχνική αξιολόγηση των προσφορών. Η εγκατάσταση ενός τόσο εκτεταμένου και πολυσύνθετου συστήματος, δηλαδή του ηλεκτρονικού τρόπου είσπραξης και εισόδου στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, είναι εξαιρετικά περίπλοκη διαδικασία, η οποία απαιτεί πολύ προσεκτικά βήματα.
* Πότε θα κατατεθεί ο νέος οργανισμός του ΤΑΠΑ και ποιες είναι οι βασικές κατευθύνσεις σε σχέση με τη λειτουργία του; Πώς προχωράει η διαδικασία για τα νέα αναψυκτήρια και τα πωλητήρια;
Προηγείται η επεξεργασία του νέου οργανισμού του υπουργείου και αμέσως μετά θα ακολουθήσει ο οργανισμός του ΤΑΠΑ. Τα υπόλοιπα θα τα ανακοινώσει το ΤΑΠΑ.
* Η επεξεργασία του νέου οργανισμού του ΥΠΠΟΑ ολοκληρώθηκε; Πότε θα κατατεθεί στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης; Ποια είναι τα βασικότερα σημεία αναδιάρθρωσής του;
Ο οργανισμός του ΥΠΠΟΑ έχει δοθεί σε διαβούλευση. Μας έχουν αποσταλεί οι παρατηρήσεις και αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό επεξεργασία.
* Οι αρχαιοφύλακες με την τελευταία απεργία τους διεκδικούν την εξακολούθηση της πληρωμής των εξαιρεσίμων και των υπερωριών τους από το ΤΑΠΑ και όχι από το υπουργείο Πολιτισμού, όπως επιδιώκει το ΤΑΠΑ. Θεωρείτε δίκαιο το αίτημά τους;
Προσπαθούμε να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να πληρώνονται τα εξαιρέσιμα στους φύλακες, έτσι ώστε να μη γίνονται μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή τους, ιδιαίτερα τώρα που έχει ουσιαστικά αλλάξει το σύστημα πληρωμών στο υπουργείο.
* Επί δύο χρόνια κυβέρνησης Αριστεράς εκκρεμεί το θέμα της κρίσης των προϊσταμένων, με αποτέλεσμα να εξακολουθούν να προΐστανται των υπηρεσιών του υπουργείου στελέχη που ορίστηκαν απευθείας από την πολιτική ηγεσία επί κυβέρνησης Σαμαρά χωρίς τη διαδικασία κρίσεων. Πότε προβλέπετε να τεθεί σε εφαρμογή η προβλεπόμενη διαδικασία των κρίσεων;
Είμαστε σε συνεννόηση με το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ώστε να ξεκινήσουν οι κρίσεις των γενικών διευθυντών και να ακολουθήσουν οι κρίσεις διευθυντών και προϊσταμένων.
* Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες στην Εθνική Πινακοθήκη. Έχει διακοπεί η σύμβαση με τον κατασκευαστή;
Το αίτημα διακοπής εργασιών που έκανε ο κατασκευαστής δεν έγινε δεκτό από το υπουργείο και σήμερα συνεχίζονται τμηματικά οι εργασίες στο νέο κτήριο της Πινακοθήκης. Για να εξασφαλιστεί η ομαλή συνέχιση του έργου, υπάρχει στενή συνεργασία με τη διεύθυνση της Πινακοθήκης, την Περιφέρεια και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ώστε να διατεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια και να παραδοθεί η επέκταση του κτηρίου μέχρι το τέλος του 2019.
* Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης πότε θα ανοίξει; Σε ποια φάση ακριβώς βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι διαδικασίες για την επίσημη λειτουργία του και γιατί καθυστερεί;
Είναι σε τελική επεξεργασία οι τελικές διορθώσεις του οργανισμού του ΕΜΣΤ, μετά τις τελευταίες υποδείξεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Μόλις ολοκληρωθούν, θα προχωρήσει η διαδικασία καθορισμού της έναρξης λειτουργίας του μουσείου.
* Στις 13 Μαΐου ανοίγει η Μπιενάλε της Βενετίας. Η ελληνική αντιπροσωπία ήδη παρουσίασε το έργο “Εργαστήριο διλημμάτων” με το οποίο θα συμμετέχουμε στη διοργάνωση. Το ελληνικό περίπτερο είναι έτοιμο;
Υπήρξε συνάντηση στο γραφείο μου με τον καλλιτέχνη, τη διευθύντρια του μουσείου και την αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΠΟΑ και διευκρινίστηκαν τα προβλήματα. Βρέθηκαν οι λύσεις, σχετικές με τη διαδικασία χρηματοδότησης από το μουσείο ποσού ήδη εγκεκριμένου από το ΥΠΠΟΑ για την εγκατάσταση και θα προχωρήσει η κατασκευή περιπτέρου έτσι ώστε να είναι έγκαιρα έτοιμο.
* Σε ό,τι αφορά το Μέγαρο Μουσικής δεν έχει δοθεί τελική λύση ως προς το θέμα των χρεών του προς την εφορία και τους κατασκευαστές. Πότε θα διευθετηθεί; Η επιχορήγηση των 3 εκατ. ευρώ θεωρείτε πως είναι επαρκής όταν οι λειτουργικές του ανάγκες ξεπερνούν τα 2 εκατ. ευρώ και η μισθοδοσία αγγίζει τα 6 εκατ. ευρώ και όταν υπάρχουν ιδιωτικοί φορείς που διεκδικούν το δικό τους μερίδιο στο πολιτιστικό αγαθό;
Το χρέος του Μεγάρου είναι μεγάλο. Ξεπερνά κατά πολύ τις δυνατότητες του ΥΠΠΟΑ. Είμαστε σε συζητήσεις με το υπουργείο Οικονομικών για την αντιμετώπιση του θέματος.
Παράλληλα βοηθούμε το Μέγαρο ως προς τη ρύθμιση των ενημεροτήτων του και εκταμιεύεται η τακτική του επιχορήγηση. Το ποσό της επιχορήγησης δεν είναι αρκετό. Όμως θέλουμε να ελπίζουμε ότι θα βρεθούν επιπρόσθετα έσοδα τόσο από το Μέγαρο όσο και από το υπουργείο.
* Πότε θα διορίσετε Δ.Σ. στην Καμεράτα, οι μουσικοί της οποίας πληρώνονται από ιδιωτική εταιρεία;
Γνωρίζετε ότι τα προβλήματα της Καμεράτα είναι πολλά και σύνθετα. Ο διορισμός του Δ.Σ. προϋποθέτει τη λύση τους. Είμαστε σε επεξεργασία λύσεων για να συνεχίσει τη λειτουργία της η ορχήστρα, η οποία, παρ’ όλο που έχει μικρό αριθμό μόνιμων μελών, έχει μια ξεχωριστή φυσιογνωμία, με διεθνή παρουσία.
* Δείχνετε μεγάλη ευαισθησία στο θέμα των εργασιακών δικαιωμάτων στον χώρο του Πολιτισμού. Τι σκοπεύετε να κάνετε για το γεγονός ότι το Εθνικό Θέατρο αρνείται να υπογράψει συλλογικές συμβάσεις εργασίας;
Το Εθνικό είναι σε πολύ καλό δρόμο. Έχουμε κι εμείς συμβάλλει στον διάλογο ώστε να βρεθεί μια λύση που να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.
* Για το βιβλίο είπατε ότι θα δημιουργηθεί φορέας τύπου ΕΚΕΒΙ. Πώς ακριβώς θα διαρθρωθεί ώστε να αποφευχθούν παθογένειες του παρελθόντος;
Θα είναι ένας φορέας ευέλικτος, με πολύ λιγότερο προσωπικό. Εξετάζουμε τη δυνατότητα να μεταφερθεί σε ιδιόκτητο κτήριο για να μειωθούν τα λειτουργικά.
* Το Ακροπόλ, πότε θα λειτουργήσει και ποια ακριβώς θα είναι η χρήση του;
Επισκέφτηκα το κτήριο και πραγματικά θαύμασα την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεότερων Μνημείων. Προέχει η ολοκλήρωση της τελευταίας φάσης αποκατάστασης του κτηρίου, η οποία πρόκειται να ξεκινήσει αφού εξασφαλιστεί η πρόσθετη χρηματοδότηση. Μετά θα αξιοποιηθεί για την παραγωγή σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στο ισόγειο θα λειτουργήσει πωλητήριο του ΤΑΠΑ και στον τελευταίο όροφο, με την υπέροχη θέα στο Αρχαιολογικού Μουσείο και στην Ακρόπολη, χώρος εστίασης.
Κρημνιώτη Πόλυ
avgi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου