Εθελούσιος ο χαρακτήρας της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ
Την καθιέρωση Ενιαίου Συστήματος εθελοντικής Κινητικότητας στον δημόσιο τομέα εισάγει το νομοσχέδιο που έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ
Την καθιέρωση Ενιαίου Συστήματος εθελοντικής Κινητικότητας στον δημόσιο τομέα εισάγει το νομοσχέδιο που έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Το νέο σύστημα, οι βασικοί άξονες και αρχές του οποίου είχαν παρουσιαστεί στο πλαίσιο της πρωτοεφαρμοζόμενης «Προ-διαβούλευσης», αναμένεται να ξεκινήσει από την 1η Γενάρη του 2017 και καθορίζει το μοντέλο μετακίνησης των τακτικών πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων από μία δημόσια υπηρεσία σε άλλη, μέσω μετάταξης ή απόσπασης. Στο άρθρο δύο, μάλιστα, προσδιορίζονται οι δύο αυτές μορφές κινητικότητας, δηλαδή: η μετάταξη σε κενή οργανική θέση της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας, για την οποία ο υπάλληλος έχει τα απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, και η απόσπαση που διενεργείται λόγω αποδεδειγμένων σοβαρών και επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών για χρονικό διάστημα έως 1 έτος, με δυνατότητα παράτασης έως 3 τρεις μήνες.
Η κινητικότητα, όπως περιγράφεται, θα έχει εθελούσιο χαρακτήρα για τον υπάλληλο και οι προκηρυσσόμενες θέσεις καλύπτονται με ενιαίο τρόπο ανεξαρτήτως του εάν οι υπάλληλοι είναι μόνιμοι ή απασχολούμενοι με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ. Στο σύστημα θα υπάγονται υπάλληλοι που υπηρετούν σε δημόσιες υπηρεσίες, Ανεξάρτητες Αρχές, ΟΤΑ α' και β' βαθμού, ΝΠΔΔ, και ΝΠΙΔ. Ως εξαιρούμενοι από το σύστημα ορίζονται οι δικαστικοί υπάλληλοι, καθώς και οι υπάλληλοι των νοσηλευτικών ιδρυμάτων του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ, πλην εκείνων που ανήκουν σε διοικητικούς κλάδους και των υπαλλήλων ειδικότητας Σχολικών Φυλάκων, οι οποίοι μετά τη θέση τους σε διαθεσιμότητα μεταφέρθηκαν σε θέσεις Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού.
Το ψηφιακό οργανόγραμμα προϋπόθεση για συμμετοχή στο σύστημα
Στο ίδιο πλαίσιο καθορίζονται οι προϋποθέσεις συμμετοχής στη νέα κινητικότητα, που αφορούν αρχικά τους φορείς, οι οποίοι απαιτείται να έχουν προβεί στην κατάρτιση Οργανισμών κατόπιν αξιολόγησης των δομών τους, να έχουν προβεί στην ακριβή περιγραφή των θέσεων εργασίας και επιπλέον να έχουν καταχωρίσει και αναρτήσει τα ως άνω στοιχεία στο λεγόμενο «ψηφιακό οργανόγραμμα», στο οποίο θα υπάρχει πρόσβαση από όλους.
Οι υπάλληλοι από την πλευρά τους απαιτείται να έχουν συμπληρώσει διετία από τον διορισμό ή εφόσον ο διορισμός έγινε με μοριοδότηση λόγω εντοπιότητας, να έχουν συμπληρώσει τον προβλεπόμενο χρόνο παραμονής στην υπηρεσία τοποθέτησης. Επίσης θα πρέπει να έχουν συμπληρώσει διετία από προηγούμενη μετάταξη ή απόσπαση. Περαιτέρω, γενική προϋπόθεση για τη διενέργεια μετάταξης ή απόσπασης είναι ο φορέας προέλευσης να έχει κάλυψη των θέσεων του κλάδου, στον οποίο υπηρετεί ο αιτών υπάλληλος σε ποσοστό 65%, καθώς και ο μετακινούμενος υπάλληλος να μην είναι ο μοναδικός του κλάδου του. Ειδικά για τη διενέργεια μετάταξης από ΟΤΑ α' βαθμού απαιτείται γνώμη του αρμόδιου για τον διορισμό οργάνου του φορέα προέλευσης.
Το πρόγραμμα της κινητικότητας θα αναπτύσσεται σε 3 κύκλους κατ' έτος και για την κάλυψη των θέσεων προηγείται η αποστολή αιτημάτων από τους φορείς και ακολουθεί η ανάρτηση Πίνακα με τις διαθέσιμες θέσεις σε ηλεκτρονική εφαρμογή που δημιουργείται για τον σκοπό αυτόν στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΣΔΑ, η υποβολή αιτήσεων από τους υπαλλήλους στις υπηρεσίες υποδοχής και η έκδοση των σχετικών αποφάσεων.
Βαθμολογικά κίνητρα για τη μετακίνηση σε παραμεθόριες υπηρεσίες
Το νέο σύστημα προβλέπει και βαθμολογικά κίνητρα για όσους επιλέξουν να μετακινηθούν σε υπηρεσίες απομακρυσμένων-παραμεθόριων περιοχών και συγκεκριμένα προβλέπεται η μείωση του απαιτούμενου χρόνου για τη βαθμολογική προαγωγή -με διαφορετικό τρόπο υπολογισμού για τη μετάταξη και την απόσπαση-, η δυνατότητα παράτασης της απόσπασης κατά ένα έτος και η δυνατότητα κατά προτεραιότητα μετάταξης σε κενή οργανική θέση υπαλλήλου που έχει συμπληρώσει δύο (2) έτη απόσπασης συνεχώς.
Επίσης, στο ν/σ προβλέπεται η δυνατότητα αμοιβαίας μετάταξης μεταξύ υπαλλήλων που ανήκουν στην ίδια κατηγορία και κατέχουν τα τυπικά προσόντα του κλάδου στον οποίο μετατάσσονται, όπως επίσης και η δυνατότητα απόσπασης για συνυπηρέτηση με σύζυγο ή συμβιούντα δημόσιο υπάλληλο, που υπηρετεί σε υπηρεσία άλλου νομού.
Σημειωτέον, την όλη διαδικασία θα επιβλέπει, σύμφωνα με το ν/σ, επταμελής Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας που συστήνεται στο ΥΠΕΣΔΑ.
Περιορισμοί στις ανώτατες θέσεις για την αντιμετώπιση της διαπλοκής ιδιωτικού - δημόσιου τομέα
Στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΣΔΑ, εισάγονται ακόμη περιορισμοί και κωλύματα για την κατάληψη των επιτελικών θέσεων ευθύνης στα Νομικά Πρόσωπα του Δημόσιου, τα οποία, σύμφωνα με τον σχετικό πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο, θα στελεχώνονται από το Μητρώπο Επιτελικών Στελεχών του Δημόσιου. Οι περιορισμοί αυτοί αφορούν εξίσου τόσο τους επιλεγέντες προερχόμενους από τον ιδιωτικό τομέα που καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης στο Δημόσιο όσο και τους δημοσίους υπαλλήλους που μετακινούνται σε θέσεις ευθύνης στον ιδιωτικό τομέα μετά τη θήτευσή τους σε θέσεις ευθύνης του Δημοσίου.
Σκοπός της ρύθμισης αυτής, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, είναι η αντιμετώπιση του φαινομένου των «περιστρεφόμενων θυρών», ήτοι της διαπλοκής Δημοσίου - ιδιωτικού τομέα.
Ειδικότερα, όπως περιγράφεται μεταξύ άλλων, επιβάλλεται η υποχρεωτική αποχή των παραπάνω προσώπων για τρία έτη μετά τη λήξη της θητείας τους από κάθε ιδιωτική δραστηριότητα σχετιζόμενη με τα καθήκοντα που άσκησαν, εφόσον αυτή μπορεί να δημιουργήσει κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων, ιδίως μέσω της παροχής εκ μέρους τους υπηρεσιών με έμμισθη εντολή ή με οποιαδήποτε έννομη σχέση, σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, που σχετίζονται με ζητήματα που διαχειρίστηκαν οι ίδιοι ή με αποφάσεις που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια της θητείας τους ή μέσω της συμμετοχής τους στο κεφάλαιο ή στη διοίκηση των νομικών αυτών προσώπων.
Για την απόδειξη δε του ανωτέρω, τα πρόσωπα αυτά υποβάλλουν επί τρία έτη από τον χρόνο λήξης των καθηκόντων τους Δήλωση Οικονομικών Συμφερόντων με ειδική δήλωση για αποχή από την άσκηση των ως άνω δραστηριοτήτων, ενώ στα μέτρα για τη μη συμμόρφωση περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η επιβολή προστίμου ίσου με το δεκαπλάσιο των συνολικών αποδοχών και αποζημιώσεων που έλαβε το πρόσωπο αυτό κατά τη διάρκεια της θητείας του.
Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο, ορίζεται η υποχρέωση δήλωσης σχετικού κωλύματος εκ μέρους του προσώπου που καταλαμβάνει τις ανωτέρω θέσεις, εφόσον προκύπτει προηγούμενη σχέση των προσώπων αυτών με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που εμπλέκονται ή σχετίζονται με αρμοδιότητες του φορέα.
Υποχρεωτική η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων στο εσωτερικό της διοίκησης
Τέλος, στο ν/σ περιλαμβάνεται ειδική ρύθμιση με την οποία όλες οι διαδικασίες που καταλήγουν στην έκδοση διοικητικών πράξεων εκ μέρους των φορέων του Δημοσίου, όπως η σύνταξη, η προώθηση για υπογραφή, η θέση της υπογραφής καθώς και λοιπές διαδικασίες χειρισμού εγγράφων εντός της κάθε υπηρεσίας, όπως η χρέωση προς ενέργεια εισερχόμενων εγγράφων, η εσωτερική διακίνησή τους καθώς και η αρχειοθέτηση αυτών, πραγματοποιούνται αποκλειστικά μέσω Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και συγκεκριμένα μέσω Συστήματος Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Εγγράφων με χρήση προηγμένης ψηφιακής υπογραφής και χρονοσήμανσης.
Με την εφαρμογή της εν λόγω ρύθμισης θα επιτευχθεί μέγιστη δημοσιονομική εξοικονόμηση της τάξεως των 400 εκατομμυρίων ευρώ κατ' έτος.
avgi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου